175 éves a Lánchíd

Esővédő alagút, öngyilkos szobrász és angol másolat – Legendák a Lánchíd történetéből

Csepely-Sulyok Georgina
Olvasási idő: 6 perc

175 évvel ezelőtt, 1849. november 20-án átadták a Lánchidat, Budapest első, állandó dunai hídját. Az elmúlt 175 évben a híd egy impozáns átkelőhelyből, a főváros szimbólumává, illetve a helyiek és a Budapestre látogató turisták egyik legkedveltebb helyszínévé vált. Nem véletlen tehát, hogy számos legenda, városi pletyka és érdekesség fűződik a nevéhez, amelyeket most az évforduló alkalmából sorra is veszünk.

Manapság már egészen ritkán kell hosszasan gondolkodnia a megoldáson annak, aki Pestről Budára vagy éppen Budáról Pestre szeretne átjutni a Dunán. Bőven válogathatunk a hidak, a közlekedési eszközök sokasága között, de természetesen nem volt ez mindig így.

Széchenyi István valószínűleg éppen egy ilyen problémás átkelés során gondolt először egy állandó dunai átkelő építésére, amikor ráadásul még a Duna telente gyakran jegesedett is, és az ideiglenes hidak nem jelentettek valódi megoldást. 15 évvel később az ötlet után az országgyűlés megfogalmazta az első magyarországi állandó dunai híd építéséről a rendeletet.

Ezután a befektetőkkel folytatott tárgyalások következtek, pénzügyi ügyintézési feladatok, tanulmányutak és a tervezés. Clark Ádám három tervével később, 1840-ben verték le az első cölöpöt a budai mederpillérnél. Az alapkövet pedig ünnepélyes keretek között, V. Ferdinánd király képviseletében József nádor tette le 1842-ben.

A munka nem haladt túl gyorsan és számos történelmi esemény is „lassította” az építkezést. Végül pontosan 175 évvel ezelőtt 1849. november 20-án adták át a hidat. Az akkori tarifák szerint gyalogosoknak 1, teherrel 2, tehénnel 3, kis szekérrel 5, nagy szekérrel pedig 10 krajcár hídpénzt kellett fizetni az áthaladásért.

Jégzajlás a Dunán
Fortepan / Szent-tamási Mihály

A híd az elmúlt 175 évben több javításon, átalakításon, fejlesztésen is átesett. Legutóbb közel kétéves munka után, tavaly nyáron készült el a megújult Lánchíd, amelyen azóta is kizárólag a gyalogosok, a közösségi közlekedés autóbuszai, a taxisok, a kerékpárosok, a rolleresek, illetve a megkülönböztető jelzést használó járművek kelhetnek át.

Budapest első hídjához kapcsolódóan bizonyára mindenkinek van néhány személyes története. A közel 200 év alatt találkozások, búcsúk, indulások és hazaérkezések helyszíne volt a híd, amelynek oroszlánjai turisták százezreinek fotóin jelentek meg. Lássuk a Lánchíd történetének legizgalmasabb eseményeit, érdekes tényeit, legendáit és városi meséit!

1. Széchenyi járt a Dunában, de a hídon nem

A történet szerint még az építés alatt 1848 nyarán leszakadt egy még beemelés előtt álló elemet tartó csigasor vonólánca, amely magával rántotta a hidat és a rajta álló Széchenyi Istvánt. Széchenyi épségben megúszta a balesetet, és vélhetően nincs is ezzel összefüggésben a következő hozzá kapcsolódó legenda, miszerint nem volt ott az átadáson és soha nem is kelt át az elkészült hídon.

2. Az oroszlánoknak nincs nyelve

Gyakori pletyka a híddal kapcsolatban, hogy a két oldalt őrző négy kőoroszlánnak nincs nyelve. Alapvetően, ha a járda szintjéről nézzük a szobrokat tényleg úgy tűnhet, hogy hiányoznak, azonban valójában csak nem látszanak a gyalogos magasságból.

A Lánchíd oroszlánja
Flickr / d100763

A legenda szerint az ünnepség alatt egy suszterinas elkiáltotta magát, hogy: „Nem érnek semmit ezek az oroszlánok, nincs is nyelvük!”. A hír futótűzként terjedt a tömegben az emberek pedig nevettek és a szobrász, Marschalkó János, a helyszínen a Dunába vetette magát szégyenében.

3. A százéves Lánchíd

A második világháború a Lánchidat sem kímélte. A robbantás utáni helyreállítási munkát azonban a háború után azonnal el is kezdték. A felújított híd ünnepélyes átadása pedig pontosan az eredeti ünnepség után 100 évvel, 1949. november 20-án volt.

4. Esővédő alagút

Akkoriban népszerű anekdota volt, hogy az alagutat azért építették, hogy esős időben be lehessen tolni oda a Lánchidat. Állítólag a pesti polgárság az alagút elkészítésére reagált ezzel a pletykával és több telefonbetyár fel is hívta a hídmestert esőben, hogy betolta-e már a hidat.

5. A Lánchíd egy angliai híd másolata

Az angliai Marlowban található Temze-híd valóban több műszaki megoldását tekintve, illetve stílusában is hasonló a Lánchídhoz, azonban az mindössze mese, hogy másolat lenne.

A Lánchíd ikertestvéreként emlegetett híd Marlowban.
Wikipédia

A két híd nem egyezik meg teljesen, az azonosságok oka, hogy ugyanaz a tervezőjük. William Tierney Clark egyébként több hidat is tervezett Angliában, viszont csak ez az egy maradt fenn nagyjából változatlan formában.

6. A Lánchíd számokban

A Lánchídon jelenleg 1190 kis mérerű Lánchíd embléma van és összesen 142 orosztlán díszíti. Korlátszerkezete 704 folyóméternyi, a pilonokon 52 fémöntvény és 120 rozetta van. A híd díszkivilágítását 1180 égő biztosítja. A korábbi vasbeton járdaszerkezet helyére 94 új acéltáblát helyeztek el.

+1. Will Smith

2018-ban nagy port kavart, amikor a híres színész Will Smith azzal ünnepelte utolsó Budapesten töltött napját, hogy felmászott a Lánchídra és táncolt. A mutatványról videó is készült, amelyet megosztott a közösségi média felületein. A híd megmászásához egyébként nem kért engedélyt pedig május végén egy hasonló akciónál, az Operaháznál elintézték a hivatalos dokumentációt.

Nyitókép: Lánchíd este / Forrás: Flickr – Walter Horstmann-Cholibois