Hely&Szellem
-
Téglából épült ugrálóvár a város és a gyártelepek határán: az Orczy Fórum
A szakma szereti, a lakosságot megosztja – bárhogyan is vélekedjünk róla, az Orczy Fórum mindenképpen feldobja a VIII. kerület ezen hányattatott sorsú negyedét. Kévés György születésének 90. évfordulóján emlékezzünk meg az egyedi épületegyüttesről, ami összeköti a bérházakat a gyártelepekkel. -
Építészmesterek – Pogány Frigyes, az utazó
Pogány Frigyes a huszadik századi magyar építészet egyik meghatározó alakja, akinek útleírásai ma is iránytűként szolgálhatnak egy kulturális felfedezőút megtervezéséhez. Cikkünket Pogány velencei fotói kísérik. -
Modernizmus a sínek mentén, avagy az első megálló: a Déli pályaudvar
Pályaudvarokat bemutató sorozatunk első részének főszereplője későmodern építészetünk egyik legkarakteresebb épületegyüttese: a Déli pályaudvar. -
A debreceni pályaudvar történetének eddigi (nagy) állomásai
A debreceni Magyarország legforgalmasabb vidéki pályaudvara, ám a vonatról leszállva talán nem mindenkinek ez jut eszébe. A vasútállomás átalakulása egymást követő korok építészeti szokásairól és egy város növekvő igényeiről is tanúskodik. Most, hogy hamarosan új fejezet nyílhat a történetében, tekintsük át, hogyan jutottunk el a szerény kezdetektől a közismert Nagyállomásig. -
Öt géniusz a magyar építészetben – Bizánc szelleme és a hazai tervezők
Bizánc szelleme egyedülálló keveréke a keleti és nyugati kulturális és vallási elemeknek, ami elsősorban a kereszténység, a hellén idealizmus és a keleti misztika együttélését jelenti. Hamvas Béla szerint Bizánc magyar megfelelője Erdély. Sorozatunk utolsó része ennek a régiónak az építészeti örökségével foglalkozik. -
Öt géniusz a magyar építészetben – Észak és Kelet szelleme
A Felföldről Mikszáth juthat eszünkbe, míg az Alföldről Móricz Zsigmond. A palócok világa hiedelmekben gazdag, ártatlan, már-már naiv természetközeliség. Az Alföld ezzel szemben az átalakulás világa. A magyar tájról és hagyományos építészetről szóló sorozatunk harmadik részét is Hamvas Béla ihlette… -
Öt géniusz a magyar építészetben – Dél és Nyugat szelleme
Ki ne ismerné az Adria sziklás partjait, a hűvös tenger mellett felhevült kőteraszokat? Más ez, mint amit Buda patinás rendje, Sopron polgárházai vagy Pozsony feszesre húzott utcái kínálnak. A magyar táj és építészet jellegzetességeiről, Dél és Nyugat szelleméről Hamvas Béla nyomán gondolkozunk… -
Így adj új életet az öreg házadnak! – Köllő Miklós könyve valódi útmutató
Hogyan maradhat élő a múlt építészete? Köllő Miklós Öreg házak új élete című könyve a székelyföldi építészeti örökség újragondolására és éltetésére kínál gyakorlati megoldásokat. -
Egy valódi, nagybetűs első – A Nyugati pályaudvar története
A kor legnagyobb vasszerkezetes épülete volt, itt tesztelték először a Kandó-féle villanymozdonyokat és ez volt az első klasszikus értelemben vett pályaudvar. Közben számtalanszor meg akarták szüntetni, egy alkalommal életveszélyessé nyilvánítottak, sőt egyszer egy csaló eladta a tetőszerkezetét is. Cikkünkben felidézzük a Nyugati pályaudvar történetének legjelentősebb mérföldköveit. -
Elefántok a Váci úton – Nem is volt olyan ritka, mint hinnénk!
1990-ben a Váci úton sétáló elefántok kisebb szenzációt keltettek – de nem ők voltak az elsők, akik így közlekedtek a fővárosban. -
A Pázmány Campus ékévé válik a méltatlan állapotú Károlyi-palota
A Nemzeti Múzeum mögötti Károlyi-palota, Ybl Miklós évtizedekig méltatlanul raktárnak használt mesterműve a Pázmány Campus építése kapcsán végre megújul. Bejártuk az épületet, ahonnan még elveszettnek hitt Lotz-freskók is előkerültek. -
Forma, funkció… és felelősség? – A Goodwill Pharma Campus és az építészet határhelyzetei Szegeden
Szeged közel 5 milliárd forintos beruházása a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program Plusz keretében valósult meg. Megvizsgáljuk, mi valósult meg, és milyen lehetőségek maradtak ki az irodaházból.