Így építsd a városod

Így építsd a városod: Párizs – A Haussmann-korszak

Megyesi Máté

Abban a közel 20 évben, amikor épp nem vívtak forradalmat a 19. századi Párizsban, a város hatalmas átalakuláson ment keresztül. Ekkor nyerte el mai arculatát egyenházaival, sugárútjaival, impozáns tereivel, s mindezért egy építész felelős: Georges-Eugène Haussmann.

Példa nélküli fejlődésen ment keresztül Párizs 1848 és 1871 között. Bár a forradalmak éve és a kommüni hatalom kétségkívül igen eseménydúsak voltak, a mi szempontunkból a köztes időszak sem kevésbé érdekes – már csak azért sem, mert a következő 80 évre meghatározta a párizsi várospolitikát.

A császár városa

Érdemes azonban az elejéről kezdeni. Bár Párizs már a korábbi nagy francia uralkodók, így XIV. Lajos és I. Napóleon uralkodása alatt is a reprezentáció fő színtere volt, általánosságban borzalmas higiéniai körülmények, szűk utcák, tragikus szociális állapotok jellemezték. A problémák nem voltak ismeretlenek, ám a megszokottan turbulens francia történelem sodró medrében nehéz lett volna átfogó átalakításokat véghez vinni.

Ebben hozta a legnagyobb változást az a III. Napóleon, aki elnöki ciklusa leteltével, 1852. december 12-én államcsínyt követett el, és a következő tizennyolc évet császárként töltötte. Ambiciózus városrendezési tervével ugyan már demokratikusan megválasztott vezetőként is megpróbálkozott, ám megbízottjai csalódást okoztak, és terminusa végén azzal kellett szembesülnie, hogy nem tudott érdemben hozzájárulni a főváros átalakulásához.

Georges-Eugène Haussmann

Ekkor kerül képbe Georges-Eugène Haussmann, Szajna megye prefektusa, aki hű birodalmistaként határozott elképzeléssel kezdett neki a munkának.

Legfontosabb feladata: Párizs megszelídítése.

Az alapelvek a következők voltak: tág sugárutak, amik gyakran egész negyedeket szelnek ketté és közterekben metszik egymást; a védelem megerősítése egyes városrészek teljes átépítésével és egy kormányzati tömb létesítésével; illetve a nagyipar kiűzése a városból, mellyel a lázongó iparos réteget szerették volna kordában tartani.

A sugárutak egyrészt a lehetséges felkelések leverésének, a katonai erők szabad mozgatásának szempontjából voltak fontosak, másrészt az integrációt voltak hivatottak segíteni. A konkrét utak tág terein kívül azonban metszéspontjaik is központi funkciót töltöttek be, a mérnök egyik legimpozánsabb munkája például az Étoile tér átalakítása volt, ami 12 boulevard csomópontjaként szolgált, de említésre méltóak a Nation és Italie terek is.

Kiépítésükkel mindezek mellett a párizsi határok kibővítésére reagáltak: korábban a város 12 kerületet foglalt magába, mintegy 1,2 millió lakost, ám egy 1860-as rendelkezés a maga újabb 8 kerületével további 400 ezer embert csatolt a városhoz.
Párizs térképe az 1859-es törvénynek megfelelően

A boulevardok világán kívül azonban Haussmann munkája nemigen érintette az elővárosokat és külső kerületeket, amihez a még „kisebb Párizs” köré épített védelmi vonal nagyban hozzájárult. A 40-es években létrehozott erődrendszer gyakorlatilag befagyasztotta a város belső részeinek határait, ráadásul az olyan, a közvetlen környezetükre negatív hatással bíró intézmények, mint egyes, nagyobb ipari egységek, illetve börtönök, raktárak és víztározók kitelepítése pedig csak ráduplázott az elszigetelő hatásra. Az integrációs folyamat igazán csak a két háború között indul majd meg, ekkor bontják le az erődrendszert és bővítik ki a metróhálózatot.

A kétarcú Párizs

Látható helyett láthatatlan, ám a mai napig érzékelhető fal jött létre azonban a város nyugati és keleti felei között, ahol a Strasbourg, a Sébastopol és a Saint-Michel sugárutak is divíziós szerepet töltöttek be. Nyugaton találhattuk a politikai központot a minisztériumokkal és a császári palotával, itt laktak a tehetős lakosok nagy, polgári lakásaikban, míg keleten a dolgozó rétegek háltak meg és a szűk kislakások, munkáskaszárnyák és az általánosan rossz higiéniai viszonyok domináltak.

A Sébastopol sugárút 2013-ban

Ha a város képét mai napig meghatározó lakóépületekre koncentrálunk, a választófal itt is tetten érhető. Az európai városokban ekkor általános, de Párizsban kiváltképp nagy méreteket öltő bevándorlást (1861 és 1866 között több mint 300 ezer fő érkezett a városba!) nem tudta lekövetni a lakásépítkezés, ráadásul a Haussmann-projekt a beérkező munkásokat szinte egyáltalán nem is érintette, a magánvállalkozások pedig a már említett munkáskaszárnyák megépítésével reagálták a kialakult állapotokra.

A folyamat ezekben a kerületekben nemcsak tekintélyes lakbérekhez, de zsúfoltsághoz és pocsék higiéniai körülményekhez vezetett, igaz, utóbbi addig is jellemző volt a fővárosra. Bár a korábban 700 kilométer hosszú vízvezetékhálózatot Haussmann további 852-vel toldotta meg, a csatornázás modernizálásának feladata utódaira hárult.

Sokatmondó adat, hogy Párizsban még 1880-ban is nagyjából 70 pöcegödör árasztott – főleg a keleti kerületekben – elviselhetetlen bűzt.

És nemcsak a szaggal voltak gondok, mindez természetesen az egészségügyi viszonyokat is meghatározta: időről időre felütötte a fejét a tífusz, a vérhas és elsősorban a kolera (ez utóbbi 1832-ben 20 ezer áldozatot szedett).

Jellemző párizsi utcakép a 19. század közepéről: a Rue des Marmousets
Fotó: Charles Marville

A történethez hozzátartozik, hogy egyes kutatók szerint Párizs kettészakadása már az 1830-as években megkezdődött, ám az is tény, hogy a tárgyalt korszak alatt a trendek nem változtak a pozitív irányba. A haussmanni átalakítások egyik leglátványosabb példája Párizs egyik igen rossz hírű, de központi elhelyezkedésű negyedének felszámolása.

A Cité-sziget ugyanis évtizedek óta a város egyik legveszélyesebb részének számított,

a sötét sikátorok, lépcsőfordulók, kontár módon felépített magas házak és az azokat elválasztó szűk utcák számos olyan alaknak nyújtottak menedéket, akiket a hatóságok egyébként nagyon is szerettek volna kezeik között tudni. A negyed lerombolásában több központi törekvés is metszette egymást: a zsúfolt városrész megszüntetése növelte Párizs általános közbiztonságát és a higiéniai állapotokat, valamint felszabadította azt a szigetet, ami természetéből adódó védhetőségének köszönhetően tökéletes helyszínéül szolgált a hamarosan megépülő kormányzati adminisztrációs negyednek.

A felújítás előtti Cité-sziget: zsúfoltság és rossz higiénia

Jól járt ezzel a Notre-Dame is. Homlokzata korábban a sziget többi részére is jellemző zsúfolt épülettömbökre nézett, a városrendezés következtében a környezete felszabadult, és a ma II. János Pál pápa nevét viselő előtere sokkal méltóbb környezetet biztosít a székesegyház számára. (A Notre-Dame jelentőségéről, újra felzúgó harangjairól és újranyitásáról több cikket is írtunk korábban).

Haussmanni esztétika

A Haussmann-korszakhoz köthető, mára már ikonikussá vált házakat (immeuble haussmannien) tehát kifejezetten a város nyugati felén kell keressük. És ha keressük, meg is találjuk őket, hiszen összesen 34 ezer új épület köthető a korszakhoz, aminek elég nagy része a város turisták által is gyakran látogatott részén található. Az igen szigorú előírások ezeknek az épületeknek egységes külsőt kölcsönöztek, fontos volt a szimmetria, a klasszikus elemek használata, azaz a múlthoz való visszanyúlás, és a homlokzatok egyenmagassága. Minderre a legjobb példa talán a rue de Rivoli, ami aztán a később megépített utcáknak is mintájául szolgált.

A haussmanni utcakép mintapéldája: a rue de Rivoli

Az egymáshoz egyenletesen simuló szomszédos épületek látványa a mai napig meghatározza Párizst, azonban azt is érdemes megjegyezni, hogy

pont ezekhez az épületekhez köthető egy olyan differenciálódás, ami a különböző társadalmi rétegekhez tartozó párizsiakat nemcsak vízszintesen, azaz különböző városrészekbe, hanem függőlegesen, különböző épületemeletekre is elkülönítette.

A Haussmann-féle épületek egységes homlokzatai annyi szabadságot biztosítottak, hogy a belső emeletek akár mind különböző méretekkel épülhettek meg. Ennek következtében jellemzővé vált, hogy az utcaszint impozáns kapujával és nagy ablakaival valamilyen üzletnek vagy vendéglátóegységnek adott otthont, míg a felette található első emeleti nagy belmagasságú, tág lakásokban az arisztokráciát és nagypolgárságot találtuk. Minél feljebb mászunk a lakóházban, annál alacsonyabb belterű, szűkebb, de természetesen olcsóbb lakásokat találunk, ahová az alacsonyabb társadalmi osztályok képviselői költöztek, míg a legfelső, padlásszinten már csak kisebb zugocskák álltak rendelkezésre.

Egy átlagos haussmanni ház rajza Hosoon Choi ábrázolásában – a szerző tanulmányában Párizs ekkori városrendezését tárgyalja
Fotó: Hosoon Cho

A korban cselédszobaként használatos helyiségek méltatlan életkörülményeket biztosítottak, és a haussmanni építkezés ezen termékei a mai napig problémákat szülnek. Az egységes külsőhöz egységes anyaghasználat is dukált, és a korban igen népszerű cinktetős házak legfelső emeletei a városi átlaghőmérséklet és az egyre magasabbra kúszó nyári hőmérsékletcsúcsok mellett mára már gyakorlatilag életveszélyessé váltak. Legrosszabb esetben az itteni belhőmérséklet akár a 60-70 Celsius-fokot is elérheti, így a mai párizsi városvezetés egyik legsürgetőbb feladata az ilyen tetőszerkezetek és tetőburkolat átjáróbb légzésének mielőbbi megoldása kell hogy legyen.

Középület, köztér

Az átfogó városátalakítások nemcsak praktikus célokat, de a hatalmi reprezentációt is szolgálták. Kiváltképp fontos szerepet töltöttek be ilyen szempontból a középületek, a jelentősebbek terveit gyakran III. Napóleon maga bírálta el személyesen. A technika rendkívül sebes fejlődésének korszakában természetesen nem maradhatott el a vasúti infrastruktúra kibővítése sem, a császári Párizs egyik zászlóshajója például a Gare du Nord, azaz az Északi Pályaudvar volt.

Az Északi Pályaudvar belülről

Ebben az épületben felfedezhető a III. Napóleon-féle utópisztikus középítészet egyik visszatérő eleme, azaz az acél és az üveg látványos használata. Ugyanez jellemezte a Victor Baltard által fémjelzett, 12 pavilonból álló Le Halles piackomplexumot is, ami nemcsak esztétikailag, de technológiailag is mintapéldája volt a korszak építészeti hagyatékának. Az üveg és az acél együttese nemcsak esztétikailag volt tekintélyt parancsoló, de az ideális fényviszonyok és szellőztetés megteremtésének szempontjából technológiailag is figyelemreméltó volt.

A Les Halles 1862-ben; a piackomplexumot már Haussmann korszaka után, a 70-es években fejezték be

Célszerű valami könnyedebb témával zárni az áttekintést. A császár korábban sok szép évet töltött el Londonban (például számüzetésben), ám Párizst lehetetlen lett volna a brit főváros arculatára alakítani. Ugyanakkor akadtak olyan elemek, amiket Haussmann átemelésre érdemesnek tartott.

Felettesének egyik nagy álmát valósította meg átfogó parkosítási programjával, melynek keretein belül összesen 24 parkosított teret létesített a városhatárokon belül,

a projekt éke azonban mégis a két legfőbb liget, a Bois de Boulogne és a Bois de Vincennes.

III. Napóleont látogatásai során lenyűgözte a London szívében található Hyde Park, így nem volt kérdés számára, hogy hasonló kialakítású köztérre Párizsban is szükség van. Előbb a boulougne-i ligetet alakították ki, nyugati elhelyezkedésével ide leginkább az előkelőbb rétegek lovagoltak ki, míg a keleti vincennes-i parkot általánosabb használatra szánták. Haussmannak szándékában állt egy, az egész várost körbeölelő zöld gyűrű kialakítása is, ám ebben a legnagyobb akadályt pont a sugárútrendszer jelentette.

Tó a Bois de Boulogne-ban 1900 körül

Bár a 70-es évek eseményei lezárták a párizsi városfejlődés ezen igen intenzív időszakát, ez a 17 év pont elég volt arra, hogy a városképet napjainkig meghatározza. Bár Haussmann átalakításai több társadalmi problémára egyáltalán nem szolgáltak megoldással, sőt, hatékonyan lehetne érvelni amellett, hogy egyeseket még tovább mélyítettek, mégis: kétségtelenül megalapozta Párizs világvárosi jellegét.

Terveivel azonban nem volt egyedül: kollégái ebben az időszakban hasonlóan ambiciózus terveket szövögettek például Berlinben vagy Barcelonában, ám ezekkel külön cikkekben foglalkozunk majd.

Források:

Duby, Georges szerk.: Franciaország története. II. Az új idők 1852-től napjainkig (2007)

Hosson Choi: Paris, origin of urban modernism. Urban, Planning and Transport Research (2023)

Gyáni Gábor: Budapest - Túl jón és rosszon. A nagyvárosi múlt mint tapasztalat - Budapest (2008)

Keresztély Krisztina: Elővárosok Párizsban és Budapesten, 1850-1950. Tanulmányok Budapest Múltjából 30. (2002)

Hoogewoud, Guido S. et al.: Az európai fővárosok építéstörténeti forrásai (1982)

Balázs Gábor: Párizs szabad város – 1871. A párizsi kommün (2020)

(Nyitókép: a párizsi Avenue de l'Opéra a 19. század végén | Rijksmuseum)