Adventi sorozatunkban híres építészek képzeletbeli karácsonyfáit alkottuk meg, hogy az ünnep fényét összekapcsoljuk a világ legszebb épületeivel. A kalendárium tizenharmadik ablakában Frank Gehry forradalmian újító, a hagyományos formákat szétfeszítő építészetét ültettük át az ünnepi díszítés világába, így született meg a dekonstruktivista karácsonyfa és a hozzá illő dísz.
A karácsonyfa sokszor többet árul el rólunk, mint hinnénk. Megmutatja, hogyan viszonyulunk az ünnephez: hogy a hagyományos, ismerős megoldások állnak-e közel hozzánk, vagy épp ellenkezőleg, kísérletezni szeretnénk a formákkal és a színekkel.
Van, aki a nyugodt, letisztult összhatást keresi, mások szerint ilyenkor minden emléknek, motívumnak és színnek helye van a fa ágain. E gondolat mentén szerkesztőségünk felvetette a kérdést, vajon milyen karácsonyfát állítottak volna a neves hazai és külföldi építészek. A válasz kereséséhez ezúttal a mesterséges intelligenciát hívtuk segítségül. Hogy sikerült-e ráéreznie az alkotók ízlésére, azt az olvasók dönthetik el.
ÉPÍTÉSZETI ADVENTI KALENDÁRIUMUNK AZONBAN NEM JÁTÉK CSUPÁN, EGYBEN TISZTELGÉS IS AZOK ELŐTT A NAGY MESTEREK ELŐTT, AKIK MUNKÁJUKKAL HOSSZÚ IDŐRE MEGHATÁROZTÁK KÖRNYEZETÜNK ARCULATÁT.
13. nap: Frank Gehry
Frank Gehry a kortárs építészet egyik legeredetibb és legnagyobb hatású alakja volt, aki gyökeresen új irányba terelte az építészeti gondolkodást. Munkásságát a hagyományos formák tudatos szétfeszítése, a szabályok újraírása és az anyaghasználat merész újragondolása jellemezte.
Épületei gyakran szoborszerűek, dinamikusak, mintha mozgásban lennének, és egyszerre keltenek meglepetést és erős érzelmi hatást.
Nevéhez olyan ikonikus alkotások fűződnek, mint a bilbaói Guggenheim Múzeum, amely egy egész város sorsát képes volt megváltoztatni.
Gehry pályája során következetesen szembement azzal az elvárással, hogy az építészetnek feltétlenül fegyelmezettnek és visszafogottnak kell lennie. Számára az épület kísérlet, gesztus és személyes állásfoglalás volt.
Gyakran használt szokatlan anyagokat, torzított geometriai formákat, és nem riadt vissza az aszimmetriától sem.
Alkotásaiban az ösztönösség és a gondos mérnöki tervezés egyszerre volt jelen, ettől váltak művei egyszerre provokatívvá és időtállóvá.
A napokban érkezett a hír, hogy Frank Gehry elhunyt, távozásával egy meghatározó korszak zárult le a kortárs építészet történetében.
Öröksége azonban tovább él az épületeiben és abban a szemléletben, amely generációkat bátorított arra, hogy merjenek kérdezni, kockáztatni és új utakat keresni.
Meghalt a legendás Frank Gehry, a kortárs építészet legnagyobb újítója
A kalendárium tizenharmadik ablakában Frank Gehry forradalmian újító, a hagyományos formákat szétfeszítő építészetét ültettük át az ünnepi díszítés világába, így született meg a dekonstruktivista karácsonyfa és a hozzá illő dísz.
Gehry munkássága arra emlékeztet, hogy az építészet képes túlmutatni a funkción, és önálló, erőteljes gondolatként jelen lenni a városok szövetében.
Frank Gehry karácsonyfája