Ahol mindnyájan egyek lehetnek – ökumenikus kápolnák Magyarországon

Szende András

Szeptember 14-én a keresztény egység napját ünnepeljük. Ebből az alkalomból egy különleges épülettípusra, az ökumenikus kápolnára irányítjuk a figyelmet, és négy különleges hazai példát mutatunk be.

Az ökumenikus istentiszteleti helyek korunk sajátos épülettípusát képviselik. A huszadik század második felétől vetődött fel ismét a kereszténység egységének igénye, ami az építészetben is megjelent.

Hazánkban a rendszerváltás után épültek az első ökumenikus kápolnák,

sőt, templomok, szorosan összefonódva az organikus építészet virágzásával. Általában két esetben épültek ökumenikus kápolnák, templomok: újonnan alapított, templom nélküli településeken, településrészeken, ahol gyakorlati okokból a kisszámú felekezetek közösen építettek templomot, illetve jelképes, a magyarság számára fontos helyszíneken. Fontos megjegyezni, hogy az „ökumenikus kápolna” kissé önellentmondásos kifejezés, hiszen a protestáns felekezetek ritkán építenek kápolnát.

Hortobágy, Jó Pásztor templom

Az organikus formákat mutató templom
Wikimedia

A hortobágyi templom az előbb említett két típust egyesíti: egyszerre áll jelképes helyen és szolgál egy viszonylag új település közös református és katolikus templomaként. Magát a települést az 1950-es években alapították a híres híd tövében, a korra jellemző módon „természetesen” templom nélkül. A hívek természetesen szerettek volna templomot, viszont logikus volt a gondolat, hogy az 1200 fős faluban minek építsenek kettőt. Ugyanakkor a Hortobágy szomorú emlékű történelmi helyszín is: az ötvenes években kényszermunkatáborok működtek a környéken.

Így a templom ahogy egyesíti a két felekezetet, úgy egyesíti ezt a két szempontot is.

Egyszerre szolgál élő falusi templomként és emlékhelyként is. Az épületet Rácz Zoltán Ybl-díjas debreceni építész, a cívisváros szecessziós építészetének kutatója tervezte. A 2000-ben kezdődött építkezés 16 évig húzódott, az anyagiakat a helyi hívek, valamint a Hortobágyi Kényszermunkatárobokba Elhurcoltak Egyesülete tagjai biztosították. Az épület nemcsak bibliai eredetű elnevezésében kötődik áttételesen a Hortobágyhoz, hanem a boglyaszerű toronyban elnevezett három harang nevében is: Kisbojtár, Számadó, Hívogató.

A Jó Pásztor templom belseje és külseje
Fotó: Wikimedia, MTI / Oláh Tibor

Az ökumenikus templomoknak egyszerre kell megfelelniük a katolikus és (hazánkban többnyire) református liturgikus elvárásoknak. Így a hortobágyi templom belső tere, a padok tájolása a katolikus hagyományokat követi, a puritán, de nem dísztelen belső a református tradícióknak felel meg. A templomtoronyra valódi ökumenikus gesztusként csillag és kereszt is felkerült. A templomban külön megemlékeztek a hortobágyi kényszermunkásokról is.

A hortobágyi kényszermunkások emlékhelye a templomban

Devecser, Újjászületés-kápolna

A devecseri kápolna, Makovecz Imre utolsó munkája
Makovecz.hu

A 2010-es vörösiszap-katasztrófa után a ház nélkül maradt áldozatok számára új városnegyed épült Devecser egyik dombján Túry Attila és munkatársai tervei alapján. A tervező visszaemlékezése szerint mikor körbevezette mesterét az épülő telepen, Makovecz megkérdezte:

„Hát a templom hol épül, fiacskám?"

A válasz maga a tervezési felkérés volt, így ez a kis, alig harminc négyzetméteres kápolna lett Makovecz legutolsó munkája. A felszentelésre már halála után, 2013. október 4-én került sor, ökumenikus szertartás keretében. A templom a Makovecz-életművet tekintve leginkább a paksi Szentlélek-templomra hasonlít, azonban az nagyobb ennél, ennek megfelelően a devecseri épület arányai kissé mások, a torony például közvetlenül a kupolás épülettömegből nő ki.

Ópusztaszer, Pallavicini-kápolna

A 2015-ben rekonstruált kápolna az emlékparkban

Az Ópusztaszeri Történeti Emlékparkban álló kápolna nemcsak ökumenikus jellege miatt érdekes, hanem azért is, mert egy rekonstrukcióról van szó.

A Pallavicini-család a 19. század elején jutott a Dél-Alföldön hatalmas birtokokhoz, ami által értelemszerűen nagyban befolyásolták a környék fejlődését. Így többek között az Algyőt (és nem mellesleg Szegedet) elpusztító 1879-ben árvíz után Pallavicini őrgróf az álala alapított és önmagáról elnevezett Sándorfalvára telepítette a lakosok egy részét. Még a század közepén építette fel a család a Mindszent melletti Ányáson álló dombon a temetkezési helyként is szolgáló kápolnát, ismeretlen bécsi építész tervei szerint. Az épület a háborúban megsérült, majd kifosztották, feldúlták, ráadásul a pusztulása után, az ötvenes években a helyszínül szolgáló dombot is beszántották. A Pallavicini-család már a nyolcvanas években foglalkozott a kápolna rekonstrukciójával, sikerült az egykori kriptából a földi maradványok egy részét is kimenteni.

A kápolna végül nem az eredeti helyszínen, viszont a legnagyobb gondossággal épült újjá.

A pusztaszeri emlékparkban skanzen is létesült, ami a vidék tanyasi és mezővárosi építészetét mutatja be. Egy település viszont nem lehet teljes kápolna vagy templom nélkül, így adódott az ötlet, hogy kápolnát itt építsék újjá.

Az újjáépített kápolna belső tere
Termeszeteskovekhaza.hu

A kápolna alapkövét már 1995-ben letették, azonban az építkezés nem indult el – a mából visszatekintve mondhatni, hogy szerencsére, ugyanis több kedvező fordulat is történt. Először is, az épület nem az akkor tervezett helyszínen található, eredetileg ugyanis a múzeumfalu utcasorába illeszkedett volna, most azonban annak tengelyében, egy kálvária végén áll. A hosszú szünet után 2012-ben megbízott új építész, Murka István (DÓM Műterem) és munkatársai úgy döntöttek, hogy a kápolnát, illetve az alatta lévő kriptát a lehető legautentikusabb módon építik újjá. Így elmaradt a tervezett vasbeton alapozás, az új „lélegző vakolat”, a környező térkő burkolat és megannyi kortárs részlet. A szegedi múzeumban megőrzött tervlapok, a harmincas éveki leltár alapján, Branczik Márta művészettörténész segítségével

sikerült a legapró részletekig hitelesen újjáépíteni a kápolnát.

A vakolat összetételétől kezdve a tölgyfa padokig minden az eredetit követi.

A legapróbb részletekig hitelesen újjáépített kápolna oltára

A kápolnát 2015 pünkösdjén szentelték fel/avatták fel ökumenikus (katolikus és református) szertartás keretében. A kápolna belső elrendezése, jelképrendszere az építéskori állapotnak megfelelően katolikus jellegű, viszont előszeretettel használják református istentiszteletek, esküvők alkalmából is.

Sénye, „Kemence-kápolna”

A kemence alakú kápolna

A kápolna 2002-ben épült a zalai Sénye feletti szőlőhegyen. A tervező, Vadász György Ybl-díjas építész egy bácskai, kas alakú, fehérre meszelt, kétszintes tyúkólról mintázta a kápolnát. A magánkápolna nemcsak az építészeti stílusok kereteit, hanem a hagyományos egyházi rendszert is feszegeti, hasonlóan több, az elmúlt évtizedekben emelt magánkápolnához, melyek katolikus vagy református egyházi áldás nélkül épültek, kissé átértelmezve az ökumené fogalmát.