Bevezették New Yorkban a dugódíjat

hely.hu

Az Egyesült Államokban először lép érvénybe hasonló rendszer.

Január 6-ával kezdődően bevezették New Yorkban a dugódíjat. Az autósok a Central Parktól délre elhúzódó „duguláselhárítási zónában” napidíjat lesznek kötelesek fizetni. A rendelkezés a Városi Közlekedési Hatóság (MTA) reményei szerint a forgalmi torlódások mértékét és gyakoriságát is csökkenti majd, illetve javítja a levegőminőséget, valamint hozzájárul a városi tömegközlekedés finanszírozásához.

A hatóság tájékoztatása szerint a napidíj pontos összege a belépés időpontjától, valamint a használt járműtől is függ.

Ennek megfelelően csúcsidőben a legtöbb autós napi 9, míg csúcsidőn kívül napi 2,25 dollárt lesz kénytelen fizetni.

A kisebb teherautók 14,40 dolláros, a nagyobbak és turistabuszok pedig 21,60 dolláros díj ellenében vehetik igénye az érintett területet, mely a Wall Street-i pénzügyi negyedet, a Time Square-t és az Empire State Buildinget is magába foglalja.

Az ötlet nem hirtelen jött, New York állam kormányzója, Kathy Hocul már 2023-ban is szorgalmazta a dugódíj bevezetését, de ekkor még ellenállásba ütközött. Természetesen most is akadtak olyanok, akik kifejezték nemtetszésüket. Az Egyesült Pedagógusszövetség (UFT) elnöke, Michael Mulgrow elmondta: szerinte „a megnövekedett forgalommal járó terhet most azon családok veszi a vállukra, akik New York azon, szegényebb negyedeiben laknak, ahol nem kötelezik dugódíj fizetésére az autósokat.”

A rendszerre a legnagyobb veszélyt azonban az a helyi kötődésű Donald Trump jelenti, aki ígéretet tett annak eltörlésére, mihelyt elnöki beiktatása megtörténik.

Mike Lawler, egy New York-közeli körzet republikánus kongresszusi képviselője már novemberben a díj felszámolására kérte az USA leendő 47. elnökét, míg a bíróság pénteken utasította el a New Yorkot keletről határoló New Jersey állam tisztviselőinek beadványát, mely a szomszédos területeket érintő környezeti hatásra hivatkozva függesztette volna fel a rendszer bevezetését.

A dugódíj más nagyvárosokban sem ismeretlen, London például még 2003-ban vezetett be hasonló rendszert.

(Nyitókép: Vasvári Tamás | MTI)