A Krak-éri pihenőhely megtervezésére írt ki hallgatói ötletpályázatot az Építési és Közlekedési Minisztérium. A pályázat célja, hogy újfajta, fenntartható, tájba illeszkedő, mégis egységesen működtethető autópálya-pihenőhelyek szülessenek, amelyek később akár országos hálózattá is fejlődhetnek.

Az M43-as gyorsforgalmi út Krak-éri pihenőhelyének megtervezésére hívja a most meghirdetett ötletpályázatra jelentkezőket az Építési és Közlekedési Minisztérium. A tervezés során a hallgatóknak figyelembe kell venniük a meglévő természeti adottságokat, a fenntarthatósági szempontokat és számolniuk kell a korszerű kiszolgálóegységekkel, éttermekkel és mosdókkal, illetve az esetleges bővítési, egyszerűsítési lehetőségekkel is.
A feladat egy olyan automatizált üzlethelyiséggel ellátott, moduláris, bővíthető pihenőhely-típus megtervezése, amely alkalmazható különböző helyszíneken, ugyanakkor képes illeszkedni az adott térség sajátosságaihoz is.
A feladat nem kisebb, mint egy konkrét helyszínen keresztül egy új pihenőhelyi szemléletet kidolgozása.
Az ötletpályázat ugyanis alapja lehet egy későbbi autópálya-pihenőrendszer részletes tervezési programjának és arculati terveinek kidolgozásának.
A tervezési szempontok közül kiemelten fontos:
- Környezetalakítás, tájépítészet: a bíráló bizottság szem előtt tartja, hogy a tervnek van-e egyedi identitása, egyéges arculata, mennyire egyedi, innovatív és hogyan használja a smart megoldásokat.
- Építészet és tömegalkotás: a zsűri pozitívan értékeli, ha a tervezett pihenő adaptálható, a környezetbe illeszthető, modulárisan telepíthető, könnyen alakítható, esztétikus és magas színvonalú építészeti megoldásokkal, illetve fenntartható anyaghasználattal dolgozik.
- Tervezési program és funkció: a bizottság figyeli azt is, hogy a terv hogyan oldja meg a funkciók és szolgáltatások összehangolását, a funkcionális kapcsolatok megteremtését, mindezt a fenntarthatóság követelményeinek érvényesítésével.
- A felhasználói élmény: előny, ha a pályázó a tervével választ tud adni arra, hogyan válik egy autópálya-pihenő többé egyszerű megállónál?
Kik jelentkezhetnek?
Az egyfordulós, nyíl, ugyanakkor titkos pályázatra az alábbi egyetemek építész vagy tájépítész képzésén tanuló hallgatói jelentkezhetnek, egyénileg vagy legfeljebb háromfős csapatokban:
- Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME)
- Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE)
- Óbudai Egyetem (ÓE)
- Széchenyi István Egyetem (SZE)
- Pécsi Tudományegyetem (PTE)
- Debreceni Egyetem (DE)
- Soproni Egyetem
- Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME)
- Budapesti Metropolitan Egyetem (METU)
A pályázók aktív hallgatói jogviszonyának fenn kell állnia a beadás napján.
Fontos határidők:
- Pályázati dokumentáció elérhető: 2025. április 22-től
- Kérdések benyújtásának határideje: 2025. április 28.
- Válaszadás a beérkezett kérdésekre: 2025. május 5.
- Pályázatok beadási határideje: 2025. június 17. 14:00
- Bírálati határidő: 2025. július 21.
- Eredményhirdetés tervezett időpontja: 2025. július 25.
Díjazás:
A pályázat összdíjazása 4 millió forint, amelyből a legnagyobb kiosztható összeg bruttó egymillió, a megvétel legkisebb összege pedig bruttó félmillió forint.
A bizottság elnöke Lánszki Regő építészeti államtitkár, országos főépítész, társelnöke Perényi Lóránt építészeti stratégiáért felelős helyettes államtitkár
Hol lehet pályázni?
A pályázati kiírás, a pályázati anyag tartalma, a dokumentáció és regisztrációs felület itt érhető el.