Sok évtized után visszakerülhet a villamos a pesti belvárosi Bajcsy-Zsilinszky útra.

Elkezdődhet a pesti fonódó villamosprojekt II. ütemének a tervezése, és ezzel az észak-pesti és a dél-budai villamoshálózat összekötése. A Deák Ferenc tér és a Lehel tér között visszaépítendő villamosvágányoknak köszönhetően átszállásmentes kötöttpályás kapcsolat jöhet létre Észak-Pest és Dél-Buda között – közölte a Budapesti Közlekedési Központ.
A tervekben fő cél, hogy újra legyen villamosvonal a Deák tér és a Nyugati tér között, összekötve a most is meglévő villamosvonalakat.
Ezzel olyan tengelyek jönnének létre, amik teljesen átszelik a fővárost, és amiken átszállás nélkül lehet majd végigutazni villamossal.
A beruházás tervezése az IKOP Plusz program keretében európai uniós támogatásból valósulhat meg, a BKK az erre vonatkozó támogatási kérelmét már 2024 márciusában beadta. Mivel még nem született támogatói döntés, és így a támogatási szerződést nem kötötte meg a magyar állam a BKK-val, a tervezést a Fővárosi Önkormányzat előfinanszírozza. A kiviteli tervek várhatóan 2028 második felére készülnek el.

A FŐMTERV feladatai közé tartozik az engedélyezési és kivitelezési tervek elkészítése mellett az engedélyezési eljárások lefolytatása, a hozzájárulások megszerzése, a kivitelező kiválasztására irányuló ajánlattételi dokumentáció összeállítása, továbbá a megvalósíthatósági tanulmány és a környezetvédelmi hatástanulmány elkészítése is.
A tervezés fő pontjai: a Lehel tér és a Deák Ferenc tér között csaknem 2,2 kilométer hosszú új villamospálya, illetve az akadálymentesen elérhető megállók tervezése. Kiemelt figyelmet kap a leendő villamosvonal környezete, és a már meglévő szakaszokon több helyszínen megtervezik a megállók akadálymentesítését.
Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza,
továbbá a projekt kapcsolódó része a Nyugati tér megújítása is.

Illusztrációk: BKK