Késési biztosítás, tiszta mosdók, új vonatok – Lázár János 10 ígérete 2025-re

hely.hu

Emellett új buszokat, appot és klímagaranciát is ígért 2025-2026-ra Lázár János a szerdai sajtótájékoztatóján.

Lázár János 10 pontos listát tett közzé szerdai sajtótájékoztatóján az elkövetkezendő évekre vonatkozólag. Az építési és közlekedési miniszter az első percekben elmondta, hogy az elmúlt év során közel 20 százalékkal nőtt a tömegközlekedést használók száma Magyarországon, így az utasbevételek – a tarifareform ellenére – novemberig bezárólag megegyeztek az azt megelőző évivel.

Ezután közel egy órában a 10 pontos ígéretlistát részletezte:

  1. Áprilistól letölthetővé válik a MÁV új alkalmazása, a MÁV+, mely az év második felére készül majd el teljesen.
  2. Bevezetik a késési biztosítást: bár a késések szempontjából Magyarország az európai középmezőnybe tartozik, a probléma valós, ezért – június 1-jétől kezdődően – legalább 20 perces késés esetében a jegy 50%-kát visszautalják, egy hónapon belül legalább 5 alkalommal történő 20 perces késés esetében pedig a következő bérlet árából 10%-ot levonnak. A MÁV+ alkalmazáson keresztül ez automatikusan történik, míg az interneten, automatából vagy pénztárban vásárolt jegy, bérlet esetében erre a pénztárakban lesz lehetőség.
  3. 2026. január 1-jéig bezárólag a MÁV-csoport vasúti és buszpályaudvarain felújítják az összes WC-t és mosdót. A nagyobb pályaudvarokon várhatón a MOL-kutakon is működő rendszert vezetik be, azaz a belépés fizetős lesz, de a MÁV utasai érvényes jeggyel vagy bérlettel ingyenesen vehetik igénybe a szolgáltatást.
  4. Április 1-jétől az InterCity vonatokon takarítószolgálat működik az utazás teljes időtartama alatt, így menetközben az összes mosdót és kabint takarítani fogják. Az ezzel és egyéb, utazással kapcsolatos hiányosságokat a MÁV+ appon keresztül lehet majd bejelenteni.
  5. 2026. április 30-ig a MÁV-csoport 1000 darab új autóbuszt vásárol, ebből idén 500-at, majd a következő év első felében az ígért mennyiség maradékát. A jelenleg 5700 darabot számláló buszflotta átlagéletkora körülbelül 10 év, ami ezzel a beruházással nagyjából 7-re csökkenthető.
  6. A mozdonyflottát is megerősítik: 2026 nyaráig a teljes flotta fele, tehát az IC-járatok közel 90%-a korszerű, nagyteljesítményű mozdonnyal fog közlekedni. Az idén beszerzendő 15 nagyteljesítményű dízel- és 40 villanymozdonyra vonatkozó szerződéseket már megkötötték, a szállítmányok folyamatosan érkeznek az országba, ezekhez pedig a jövő év során további 15 villanymozdony csatlakozik majd.
  7. A hiánycsökkentés érdekében 2025 végéig forgalomba helyeznek 100 vasúti kocsit, melyből 50 InterCity minőségű, illetve az év során várható – 330 milliárd forint értékben – további 285 kocsi beszerzése is.
  8. A MÁV-csoport immár 4/5-ös tulajdonrészt vállal a GySEV-ben, így annak üzleti terve is az irányítása alá került. Ennek megfelelően átadnak pályaszakasztokat a GySEV üzemeltetésére, humánkapacitását a magyar vasút fejlesztésére fogják, és Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala megyékben teljesen, míg Veszprém részben a vasúti közlekedés intézését rábízzák. A vállalat által eddig felügyelt 400 kilométernyi szakaszt így további 500-zal kibővítik, a felszabadult mozdonyállományt pedig az ország keleti részére irányítják át. Emellett 11 új motorvonatot vásároltak a GySEV számára, ezek újabb 3000 férőhelyet jelentenek, és elsősorban a 2026 januárjában megnyíló Budapest-Belgrád vasútvonalon szolgálhatnak.
  9. Erősítő buszjáratokat szerveznek a legforgalmasabb nyári vonatszakaszok támogatására, illetve eddigi számukat 200-ra emelik. A klímával felszerelt, modern buszok a pályaudvar közelében várják majd azon utasokat, akik a vonatra már nem fértek fel.
  10. Klímagarancia: a jegyvásárlás során egyértelműen fel lesz tüntetve, az adott jármű rendelkezik-e valódi hűsítési biztosítani képes klímával. Amennyiben az adott vonalon nem elérhető ilyen vonat, garantált a megfelelően klimatizált buszos alternatíva.

Kétszintes vonat a Keleti pályaudvaron
MTI
Fotó: Jászai Csaba

Lázár János elmondta, az ígéretek teljesítésére teremtette meg a lehetőséget, hogy nemrégiben összevonták a közlekedési cégeket, és ezzel 25 milliárdos megtakarítás vált felhasználhatóvá. A pályafelújítási munkálatokat az Európai Beruházási Bank 1 milliárd eurós hiteléből végezhetik el, melynek folyósítása a tájékoztatás szerint hamarosan megkezdődik.

Az ígéretsor után a kérdésekre került sor. A miniszter válaszaiban több, közlekedéssel és építészettel kapcsolat témában is megszólalt.

Mi lesz a hidakkal?

A rossz állapotban lévő gubacsi vasúti híddal kapcsolatban elmondta, hogy az elsősorban autógyártásra vonatkozó áruforgalom miatt fontos, ám az igények miatt ettől északra elengedhetetlen egy újabb híd felépítése. Erre az uniós szankciók miatt 2026 előtt várhatóan nem kerülhet sor. A mohácsi Duna-hídra vonatkozóan elhangzott, hogy ennek nemcsak a közvetlen környezetében, hanem EU-s szinten is fontos stratégiai szerepe van, hiszen részét képezi annak az útszakasznak, ami a frissen megépült, 190 kilométeres újvidéki autópályát összeköti majd a magyarországi, uniós sztrádával.

Kérdések a pályaudvarok körül

Természetesen szó esett a pályaudvarok körüli helyzetről is. Lázár elmondta, hogy a programban szintén részt vevő szegedi pályaudvart ugyan nemrégiben felújították, ám állapota nem megfelelő. Fejlesztése azért különösen fontos, mert a BYD szegedi beköltözésével 10 ezer új munkást várnak a térségbe, amivel a pályaudvar forgalma is jelentősen megnő, illetve többek között, a beáramló vajdasági munkaerőnek köszönhetően, a Szabadka-Szeged vasútvonal is megemelet kapacitással üzemel a jövőben.

A Nyugati pályaudvar hídig terjedő telekrészével kapcsolatban elhangzott, hogy a miniszter nem zárkózik el zöldterület kialakításától, ám „egy kerületet sem tart elég tőkeerősnek egy ilyen terület fejlesztéséhez.”

A Nemzeti Galéria és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum

A Városligetbe tervezett Nemzeti Galériával kapcsolatban kiderült, hogy az idei költségvetésben a tétel nem szerepel, ám megépítését Lázár János elengedhetetlennek tartja, míg a Debrecenbe költöző Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum esetében egy „múzeumi ezrelék” ötlete vetődött fel. A Magyarországon jelenlévő autóipari szereplők számára kiírt járulék bevételei hozzájárulnának a múzeum megépítéséhez és fenntartásához. A múzeumépületre kiírt pályázat díjazottjait egyébként mi is bemutattuk, az erről szóló cikkünk itt olvasható.

Végül egyéb, vasúti fejlesztésekről is esett szó. A hévfejlesztésekkel kapcsolatban nem hangzott el konkrét határidő, de az idén esedékes közbeszerzést követően a tényleges munkálatok valószínűleg csak 2026-ban kezdődhetnek meg. A budapesti kötöttpályás vonalakra fordított összegből ugyanakkor lehetővé válik az összes vonal felújítása, és adott esetben új hévkocsik vásárlása is – mondta Lázár János