Kiskőrösből agglomeráció – Interjú Domonyi Lászlóval, Kiskőrös polgármesterével

hely.hu
Olvasási idő: 4 perc

Domonyi László, Kiskőrös polgármestere a várost érintő Budapest-Belgrád vasútvonalról és a Petőfi Sándor Kulturális Központra vonatkozó tervekről is beszélt lapunknak a pályázati díjátadót követően.

Impozáns új kulturális komplexum épül a Petőfi téren. De hogyan fogadja a város a jelenleg is álló épületek elbontását?

Az egész projekttel kapcsolatosan nagyon pozitív a város. Persze felteszik a kérdést, hogy miért kell ezeket az épületeket lebontani, de a választ megadtuk rá az embereknek. Aki rendszeresen jár a Művelődési Központba, az elismerheti, hogy befogadóképességében kicsi, energetikai és üzemeltetési szempontból meg már katasztrofális.

Egy ilyen kisváros számára mekkora kihívás egy ekkora beruházás kivitelezése, illetve fenntartása?

A fenntarthatóság nagyon fontos, a pályázat során kiemelt figyelmet élvezett, és ezt a tervek is tükrözik. A tényleges építés pedig nem a mi dolgunk, hanem az Építési és Közlekedési Minisztériumé.

És milyennek találja a pályaműveket? Van már konkrét elképzelés arról, hogy a végleges terv hogyan fog kinézni?

Nagyon sok értékes anyagot kaptunk és nagyon sok jó ötletet láttunk. Azt gondolom, hogy a két második helyezett terv adja majd az elkészült Kulturális Központ alapját és

ha a tervezőirodák kellően rugalmasak, nagyobb átalakításokkal a két pályamű bármelyikéből kialakítható egy jó koncepció.

Az ÉKM majd kezébe veszi az irányítást, ki lesz írva a közbeszerzés, de abban megegyeztünk, hogy a város véleménye a legfontosabb. Nem vagyunk építészek, de tudjuk, hogy nekünk mi kell.

Mit gondol, ezzel a külföldi turisták számára is vonzóbbá lehet tenni az egész Petőfi-kultuszt és magát a költőt?

Én azt látom a Petőfi 200-as ünnepségsorozatunk után, hogy ez már most nagyon szépen felpörgött. Érdekes módon sok külföldi turista jön hozzánk, amin sokat dolgozunk, azok a kínai kapcsolataink. A kínai-magyar kulturális központtal és a kínai nagykövetséggel közösen is azon vagyunk, hogy minél többen jöjjenek a városunkba. Ahogy azt az államtitkár úr is elmondta beszédében, Petőfit világszerte nagyon sokan ismerik, de kiváltképp sokan Kínában.

Ezekkel az új épületekkel szebbé és érdekesebbé tudjuk tenni a várost távol-keleti vendégeink számára – nem is a művelődési ház igazán fontos ebben a kérdésben, hanem a szemben lévő, nem túl szép pártház, amit el kell tüntetni.

A Kulturális Központon kívül azonban más nagy beruházás is érinti a várost, hiszen itt fog áthaladni a Budapestet és Belgrádot összekötő vasútjárat. Mikor adják át a forgalomnak az itteni állomást, illetve hogy alakul majd a menetidő?

Rendkívül várjuk már a vasút befejezését, a város életében ez egy új világra való nyitást jelent. A gyorsvonat meg fog állni Kiskőrösön, ezt biztosra tudjuk, és a menetidő Kiskőrös és a Keleti pályaudvar között várhatóan 50-60 perc lesz. Ez nekünk hatalmas előrelépés, a vonat megvalósulásával Kiskőrös ugyanis akár agglomerációként is működhet.

Ha a Kulturális Központ is megvalósul, úgy hiszem, az infrastruktúránkkal, intézményrendszerünkkel és alacsonyabb árainkkal bármelyik agglomerációs kistelepüléssel fel tudjuk venni a versenyt.

El kell ismerjük, Budapest az ország központja, sok fiatalunk ott talál munkát, és ezzel a nagyjából egyórás menetidővel hirtelen nagyon versenyképessé válunk. Azt a napi két órát, amit ingázóként egyébként is elüldögélnének az autóban valamelyik agglomerációs településről bejárva, a fiatalok Kiskőrösön lakva a vonaton aktívan tudják eltölteni, így onnan leszállva már a családé lehet a főszerep.

Az én információim szerint 2025-ben indítják az első próbajáratokat, a rendszeres forgalom pedig valamikor év végén, 2026 elején kezdődhet meg.

És hogy fog reagálni a város a megnőtt vasútforgalom mellékhatásaira? Például, feltételezem, jár majd némi zajjal.

A hangvédő falak már ki vannak építve, de a vonat amúgy is a város szélén halad át, tehát a hanghatásoktól nem kell félni. A rezgéssel kapcsolatban sokat egyeztettünk az építkezésvezetőkkel, nekem azt mondták, hogy a belterületi szakaszon speciális rezgésgátló burkolatot helyeztek el a sínek alá. Annak a 20-30 háznak a lakóit féltem egy kicsit, akiket ez az építkezés közvetlenül érint, de a vasúti forgalommal járó hatások számukra sem ismeretlenek.

Milyen beruházások várhatóak a vasúti közvetlen környezetében?

Az állomás vadonatúj lesz, aminek nagyon örülünk, mert a régi épület tönkrement. Korábban gyönyörű vasútállomása volt Kiskőrösnek, de a II. világháborúban lebombázták, ami pedig utána maradt, az katasztrofális.

Az új állomás remélhetőleg maradéktalanul betölti majd funkcióját, a peronok megközelítése és a liftrendszer már most tökéletes és biztonságos. Lesz mellette egy buszmegálló, és ha az is elkészül, egy valódi intermodális csomóponttá alakul majd az állomás.

(Nyitókép: Kaiser Ákos)