Elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsony padlós HÉV-szerelvény beszerzése.
A Budapestet és egyes elővárosi környékeket összekötő helyiérdekű vasútvonalak (HÉV) szerelvényeinek nagy része rég elöregedett állapotban van, a lecserélésük régóta sürgető feladat. Most bejelentették, hogy megkezdődhet a változás.
Mint szerdán közölték: elindult 54 darab, egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzése. Az első 18 járműnek 2029 végéig meg kell érkeznie.
A Szentendre-Békásmegyer irányába haladó H5-ös vonal a legtöbb utazó által igénybe vett HÉV, itt kezdődnek majd a cserék. Ezt követően a az alábbi HÉV-vonalakon tervezi majd szolgálatba állítani az újonnan beszerzett eszközeit:
- a H6-os Közvágóhíd - Ráckeve,
- a H7-es Boráros tér - Csepel,
- a H8-as Örs vezér tere - Gödöllő
- és a H9-es Örs vezér tere – Csömör szakaszon.
Leharcoltak, de még mindig pontosak
Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója a következőket közölte:
„Végre HÉV-járműbeszerzés: 54 új járműből 18 szerelvénynek meg KELL érkeznie 2029 végéig! Közhelyszámba megy, hogy a magyar vasút járműállománya megérett a fiatalításra. Különösen igaz ez a HÉV-re, ahol gyakran 50 évnél idősebb járművek szolgálják ki az utasokat. Ezeket a motorkocsikat zömében még az NDK-ban gyártották, de jócskán túlélték a berlini fal leomlását is. Bár tiszteletet ébresztő megbízhatósággal és strapabírással dolgoznak (a HÉV menetrendszerűsége 99% feletti!),
már régen nyugdíjba küldtük volna őket, ha tehetjük.
De nem tehettük, mert az elmúlt évek járműbeszerzési kísérletei különböző – a MÁV-csoporton kívül álló – okokból eredmény nélkül zárultak” – mondta a MÁV-vezér.
Így egyetlen lehetőség maradt: a HÉV-járművek élettartamának meghosszabbítása. Hatékonyabb karbantartással és tudatos (sőt, tudományos: például a Műegyetemmel közösen kidolgozott) felújítási gyakorlattal elérték, hogy a most rendelkezésre álló járműállománnyal is jó ideig fenntartható a legyen a megszokott és kifejezetten erős menetrendi kínálat – a sűrű indulások, a férőhelyek magas száma és persze az előbb idézett menetrendszerűség. Ez azonban csak átmeneti megoldás. A jelenlegi HÉV-ek közül a közeljövőben egyre többet kell kivonni a forgalomból.
„Ezért olyan fontos hír a számunkra az, hogy a mai napon elindíthattuk 54 , egyenként 600 utas szállítására képes, modern, alacsonypadlós HÉV-szerelvény beszerzését.
Az első 18 új jármű fedezetéül jelentős részben a fel nem függesztett uniós források szolgálnak. Tekintettel arra, hogy ezeknek az IKOP Plusz forrásoknak az időbeli felhasználása rendkívül szigorúan szabályozott, az első 18 jármű nemhogy megérkezhet, de meg is kell, hogy érkezzen és munkába kell, hogy álljon legkésőbb 2029. december 31-ig” – folytatta a vezérigazgató.
Ez azt jelenti, hogy négy éven belül a szentendrei H5 HÉV vonalán kézzel foghatóvá válik az a pálya- és járműflotta-megújítási program, amiért a MÁV-csoportnál régóta dolgoztak. „Fontos mérföldkő ez: Magyarország legforgalmasabb vasúti szolgáltatása végre megújulhat!”
A HÉV története
A budapesti helyiérdekű vasút (HÉV) a magyar fővárosban és annak agglomerációjában üzemelő vasúti rendszer. A helyiérdekű vasutak építését lehetővé tévő 1880. évi törvény után sorban épültek meg Magyarországon a helyiérdekű vonalak. Budapesten több cég is épített HÉV-vonalat.
A HÉV-ek megnyitása és a villamosok budapesti megjelenése szinte azonos időben történt.
1968-ban új integrált közlekedési vállalat, a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) vette át a HÉV-eket, a buszokkal, villamosokkal és trolibuszokkal együtt. Ekkor szűntek meg az alacsony forgalmú vonalak, Rákosszentmihály, Csillagtelep és Pesterzsébet területén. Új szakasz csak a Margit hídtól épült felszín alatt a Batthyány térig.
2016 novemberében újra a MÁV kezelésébe került a HÉV, majd 2025-től a MÁV-HÉV Helyiérdekű Vasút Zrt. teljes egészében beolvadt a MÁV Személyszállítási Zrt.-be.
Forrás: MTI, Wikipedia
Fotó: MTI