Bár korábban már ütött az utolsó órája, most mégis túlélheti a Vyšehrad.

Immár két és fél éve annak, hogy a prágai Vyšehrad vasúti hidat lebontásra ítélték. A vasúttársaság akkor úgy vélekedett, hogy a hidat a folyamatosan növekvő vasúti forgalom következtében egy újra kell cserélni. A tervnek számos ellenzője akadt, mind a lakosság, mind a városi tanács köreiben, a híd pedig a mai napig áll, ám állapota évről évre egyre romlik.
Az Moldva folyó felett átívelő hidat 1901-ben építették meg František Prášil mérnök tervei alapján, 2004-ben pedig műemléki státuszt kapott. A híd szerves részét képezi Prága történelmi központjának, a város azon részének, ami 1992 óta szerepel az UNESCO világörökségi listáján – hogy ez pontosan mit jelent és mi egyáltalán a műemlékvédelmi besorolásnak a története, azt alábbi cikkünkben magyarázzuk el.

Legmagasabb szintű védelem: a világörökség ötven éve
De mi is a története, lényege ennek a különleges védettségi kategóriának?
Az UNESCO eltökélt azt illetően, hogy a híd valamilyen módon megmaradjon, idén áprilisban pedig kijelentette, mozdíthatatlan kulturális műemlékként tartja számon, melynek lebontása elfogadhatatlan károkat okozna a védelem alá eső városrésznek.
A híd megvédésének céljából alakították meg a Vyšehrad Híd Alapítványt, amely Ian Firth brit építőmérnököt bízta meg egy megvalósíthatósági tanulmány elvégzésével. Firth az Architecture Today-nek elmondta: a hídon utoljára nagyjából 60 évvel ezelőtt végeztek átfogó felújítási munkákat, ám a szerkezeti elemek mindössze 15%-ának kicserélésére lenne szükség, a többi modern korróziógátló módszerek által javítható.
A közzétett tervek azonban nem csak az állagmegóvásról szólnak.
A hidat egy teljesen új, harmadik sínpárral is kibővítenék, ami az alapítvány állítása szerint 120 évvel kitoldaná a szerkezet élettartamát. Firth szerint feltétlenül törekednének arra, hogy a kiegészítés ne vegyen el a híd műemléki értékéből, így folyamatosan egyeztetnének műemlékvédelmi szakemberekkel, illetve az UNESCO-val is.
Az még azonban hátra van, hogy a projekt zöld utat kapjon; egyelőre mind az UNESCO, mind a helyi városvezetést eltökélt a híd megóvása mellett, ám a Közlekedésügyi Minisztérium egyelőre még nem hozott döntést a kérdésben.
Forrás és fotók: Architecture Today