Megvan a nyertes terv: így alakulhat át Salgótarján városközpontja

Paár Eszter Szilvia

Egy völgybe simuló, zöld városközpont víziója győzött Salgótarjánban. A városközpont-rehabilitációs ötletpályázat nyertes terve nem látványos gesztusokkal, hanem arányos, hosszú távon működő megoldásokkal rajzol új jövőképet a belváros számára. A SAGRA koncepciója a meglévő értékekre épít, a természetet a városszövet részévé teszi, és olyan központot képzel el, ahol a mindennapokban is jó jelen lenni.

Új korszak kezdetét jelzi Salgótarján életében a városközpont rehabilitációjára szeptemberben kiírt országos ötletpályázat, amelynek célja a belváros átfogó megújítása volt. A pályázat kiírója az Építési és Közlekedési Minisztérium, amely a város jövőjét meghatározó, hosszú távú fejlesztési gondolkodás elindítását tűzte ki célul.

A kezdeményezés tétje messze túlmutat egy egyszeri beavatkozáson, a ma kihirdetett nyertes terv a következő évtized városközponti fejlesztéseinek irányát alapozhatja meg.

A kiírás egyértelműen nem kész megoldásokat, hanem friss szemléletet, új városi víziókat várt, amelyek egyszerre reflektálnak Salgótarján építészeti örökségére és jelenkori kihívásaira.

Salgótarján a későmodern várostervezés legjobban sikerült példája, a központ azonban az utóbbi évtizedekben erősen leromlott
Fotó: Lánszki Regő

A tervezési program

A pályázathoz készült tervezési program Salgótarján belvárosát, azon belül is a Főtér és közvetlen környezetének megújítását jelölte ki a beavatkozások súlypontjaként.

A kiírás világosan fogalmazott: a városközpont ma elsősorban áthaladásra szolgál, miközben térbeli adottságai és épített értékei alapján valódi közösségi központtá válhatna.

A program ezért olyan javaslatokat várt, amelyek a közterek újragondolásával, a gyalogos kapcsolatok megerősítésével és a zöldfelületek bővítésével egy élhetőbb, emberléptékűbb városi környezetet hoznak létre.

A város leghíresebb épületegyüttese a Magyar Géza által tervezett városháza, múzeum és mozi
Fotó: Kaiser Ákos

Kiemelt szerepet kapott a közlekedési rendszer átalakítása is, a Rákóczi út elválasztó hatásának csökkentése, a gyalogos és kerékpáros közlekedés előtérbe helyezése, valamint egy korszerű intermodális csomópont kialakítása az autóbusz- és vasútállomás térségében. A tervezési program nem csupán funkcionális fejlesztéseket kér, hanem térbeli és városképi minőséget is, egységes burkolatok, átgondolt utcabútorok, árnyékos közterek és használható zöldfelületek megjelenítését.

A kiírás hangsúlyosan kérte a későmodern városszerkezet és az értékes épületállomány tiszteletben tartását, de teret engedett a megújulásnak is.

Az értékvizsgálat alapján kijelölt épületek megtartása mellett lehetőséget biztosított olyan elemek bontására és újragondolására, amelyek nem képviselnek meghatározó városképi értéket. A tervezési program egészét áthatja az a törekvés, hogy Salgótarján belvárosa ne csupán esztétikailag újuljon meg, hanem valódi, élő városi központként működjön a mindennapokban.

Az ötletpályázat leginkább a Karancs Szálló, a József Attila Művelődési Központ, a garzonházak és a Pécskő Üzletház környékére koncentrált
Fotó: MTI/Komka Péter, Kaiser Ákos, ÉKM Fotótár

A SAGRA nyertes terve – zöld városközpont a völgyben

A Salgótarján városközpontjának megújítására kiírt ötletpályázatot a SAGRA Építész Kft. terve nyerte el, amely markáns, ugyanakkor érzékeny választ ad a város egyik legnagyobb kérdésére: hogyan lehet a belvárost valódi, élhető közösségi térré alakítani egy különleges természeti adottságokkal bíró, völgyben fekvő településen. A koncepció alapgondolata egyszerű és erős,

a Salgótarjánt körülölelő zöld hegyek ne maradjanak a város peremén, hanem szó szerint ereszkedjenek be a városközpontba,

szőjék át annak tereit, utcáit, közlekedési útvonalait. A terv hosszú távú víziója egy olyan városközpont létrehozása, amely nemcsak esztétikailag újul meg, hanem az életminőségében is ugrást jelent. Ennek alapja a magas színvonalú közterek, a jól működő városi funkciók és a természet közelsége.

A tervezők világosan fogalmaznak, Salgótarján értéke nem csupán legendás későmodern épületeiben, hanem különleges fekvésében rejlik.

Ezt az adottságot eddig kevéssé használta ki a belváros, amelyben arányaiban kevés a zöldfelület és sok az elválasztó infrastruktúra.

A terv alapgondolata, hogy a zöldfelületek a dombokról húzódjanak be a belvárosba, megzöldítve a völgyet
Fotó: SAGRA Építész Kft.

Örökség és megújulás kéz a kézben

A SAGRA terve határozott állást foglal a modernista városközpont épített öröksége mellett. A Főtér ikonikus épületegyüttese – a Karancs Szálló, a József Attila Művelődési Központ, a Pécskő áruház és a 13-as lakóépület – nem teherként, hanem identitáshordozó elemként jelenik meg a koncepcióban. Ezek megőrzése és magas minőségű felújítása a terv egyik sarokpontja, amely a múlt értékeit nem konzerválni, hanem élővé tenni kívánja.

A Karancs Szálló újra központi szerepet kap, felújítva, átgondolt funkciókkal töltve válik a város egyik hangsúlyos elemévé.

A szállodai funkció mellett irodák, apartmanok, étterem, tetőterasz és skybár jelenik meg, amely nemcsak építészetileg, hanem városi élményként is újra pozícionálja az épületet. Hasonló szemlélet érvényesül a Művelődési Központ esetében is, a meglévő funkciók megtartása mellett új kapcsolatokat, átjárásokat és zöldfelületeket kap, amelyek összekötik a Főteret a mögötte emelkedő domboldallal.

A Karancs Szálló egykor a város büszkesége volt, ma már azonban csak árnyéka önmagának. Szerencsére a terv számol a későmodern szállodaépítészet típusteremtő példájával
Fotó: Fortepan/Dunai László, SAGRA Építész Kft.

Forgalom helyett kapcsolat

A terv egyik legfontosabb beavatkozása a belvárosi közlekedés újragondolása. A Rákóczi út jelenlegi, várost kettévágó szerepe jelentősen átalakul, a Bem utca és az Arany János utca közötti szakaszon kétsávosra szűkül, forgalomcsillapított, térkővel burkolt felületként működik tovább.

Az új körforgalmak és a Bajcsy-Zsilinszky út tehermentesítő szerepe lehetővé teszi, hogy a belváros ne az autóforgalomról, hanem a gyalogosokról és közösségi terekről szóljon.

A parkolás szervezetten, a felszínről eltüntetve jelenik meg, a volt SZMT-székház helyén kialakított kétszintes, 240 férőhelyes mélygarázs, valamint a hegyoldalba süllyesztett, zölddel fedett parkolók biztosítják az igényeket anélkül, hogy rontanák a városképet. A közlekedési rendszer átalakítása nem megszorításként, hanem minőségi váltásként jelenik meg.

Bár Salgótarján központja várostervezési szempontból kifejezetten jó, a jelenleg négysávos Rákóczi út kettévágja a köztereket
Fotó: Fortepan/Mezei Attila és SAGRA Építész Kft.

Intermodális városi kapu

A terv különös hangsúlyt fektet a városközpont közlekedési csomópontjaira. A vasútállomás újragondolása és az autóbusz-végállomás áthelyezése egy olyan intermodális rendszert hoz létre, amely valódi városi kapuként működik. Az Erzsébet tér és a vasút közötti kapcsolat akadálymentessé, átláthatóvá és nagyvonalúvá válik: a kiszélesített aluljáró, a szintkülönbségek finom kezelése és az új állomásépület együttese egységes érkezési élményt kínál.

A jelenlegi buszpályaudvar helyén sport- és rekreációs park jön létre, a városközponthoz közel, de annak terhelése nélkül.

A tömegközlekedés átszervezése, beleértve a helyi járatokat és egy nosztalgikus, elektromos retróbusz bevezetését, egyszerre funkcionális és városidentitást erősítő gesztus.

A tervben új közparkok mellett sportpálya is szerepel
Fotó: SAGRA Építész Kft.

Zöld hálózat, élő közterek

A koncepció egyik legerősebb eleme a zöldfelületi rendszer. A terv nem elszórt parkokat, hanem egy összefüggő, organikus zöld hálózatot hoz létre, amely a közlekedési tengelyek mentén teresedéseket, pihenőhelyeket, találkozási pontokat alakít ki. A zöld „szigetek” úgy tagolják a várost, mint az erezet a levelet, vizuálisan és funkcionálisan is összefogva a köztereket.

A Főtér burkolt felülete megmarad a városi rendezvények számára, de a hétköznapokra mobil zöld szigetekkel válik barátságosabbá,

fák, árnyék, ülőfelületek jelennek meg ott is, ahol korábban kizárólag kő és beton volt.

A mészkőburkolatba rejtett vízjáték, a zöldtetők és zöldfalak, valamint a tájazonos növények mind a fenntarthatóságot és a mikroklíma javítását szolgálják. A terv különleges eleme a domboldali sétány és kilátóút kialakítása, amely a Művelődési Házon keresztül köti össze a Főteret a hegyoldallal. Kilátópontok, tanösvény, szoborpark és városi panoráma egészítik ki azt az élményt, amely Salgótarján földrajzi adottságait végre a város mindennapi részévé teszi.

A Főtér továbbra is alkalmas lesz rendezvények megtartására
Fotó: SAGRA Építész Kft.

Fenntartható város, hosszú távra tervezve

A SAGRA terve látványos és enntartható is.

Vízáteresztő burkolatok, helyben tartott csapadékvíz, zöldtetők, megújuló energiák, hőszivattyús rendszerek és passzív építészeti megoldások alkotják azt a háttérrendszert, amely a városüzemeltetés szempontjából is hosszú távon működőképes megoldásokat kínál.

Olyan városközpont képe rajzolódik ki a tervből, amely egyszerre tiszteli Salgótarján múltját, reagál a jelen kihívásaira, és hiteles jövőképet kínál, a városnak és az itt élőknek egyaránt.

A nyertes terv számos környezetbarát és fenntartható megoldást tartalmaz
Fotó: SAGRA Építész Kft.

A bírálóbizottság értékelése

„A pályamű a szükséges minimum elv jegyében született. Pontosan ott és annyit tesz hozzá a városközponthoz, ahol és amennyi szükséges; a terv mindvégig egyensúlyban marad önmagával és környezetével.

Kulturált szűkszavúsága magától értetődővé teszi a tervezett beavatkozásokat; nem kiabálja túl a környezetét, de nem is bújik el félelmében.

A városban jelenleg meglévő hiátusokat rendre megtalálja és megtölti tartalommal: legyen az új épület, közpark vagy sétány. Minden új tervezői mozdulat helyénvaló, arányos, környezetéhez szervesen ízesülő. Kerüli a divatot, így válik örökérvényűvé. A terv elkötelezett a fenntarthatóság iránt. A meglévő értékek, épületek újragondolására, újrahasznosítására törekszik, és csak a valóban szükséges helyeken bont. Salgótarján páratlan táji adottságait a pályamű tovább erősíti: a természetet aranyszálként szövi a városi szövetbe, ezzel is élhetőbbé téve a belvárost. Mindent egybevetve egy dolog fogalmazódik meg az emberben: jó lehet itt élni. A pályaművet a Bírálóbizottság reális elképzelései, mértéktartó hozzáállása és hangsúlyos fenntarthatósági szempontjai miatt I. díjban részesíti” – indokolta döntését a bírálóbizottság.

Érdekel, mi a helyzet nálunk? Iratkozz fel!

* kötelező mező
Adatvédelmi nyilatkozat