NEON! NEON! – A magyar városok villódzó múltja

Volt idő, amikor a városi éjszaka színesen vibrált a neonok fényében. Mára ezek a fénysugarak elhalványultak, de az emlékük él. Összegyűjtöttünk néhány ikonikus neonreklámot, amely nélkül a városi éjszakák elképzelhetetlenek lettek volna.

Volt egyszer egy korszak, amikor a magyar városok éjszakája nem hideg fehér LED-ekkel, hanem színes, vibráló neoncsövekkel telt meg.

Az ’50-es évektől kezdve a főutak és terek fölött fénybetűk hirdették a mozikat, üzleteket, éttermeket – és persze az állami vállalatok örök optimizmusát.

Nem kellett hozzá különösebben jó idő, hogy egy kivilágított tejivó vagy presszó neonja nyári hangulatot varázsoljon az utcára.

Bár máshol nemigen lehetett vásárolni, a nyugati orzságokban látottakhoz hasonlóan a magyar állami vállalatokat is neon feliratokkal reklámozták
Fotó: Fortepan/Péterffy István

A fényár nem csak Budapestre korlátozódott: Szegedtől Miskolcig, Pécstől Debrecenig szinte minden nagyobb város büszkélkedhetett látványos reklámokkal.

És mivel a korszak nem a túlkínálatról volt híres, egy-egy jól sikerült felirat vagy embléma igazi helyi nevezetességgé vált.

Persze a fővárosban sem volt ez másképp, a Múzeum körúti Központi Antikvárium baglya például örökre beleégett a retinánkba, a Kosztolányi Dezső téri Pingvin Söröző címerállata pedig szerencsére nemcsak az emlékeinkben létezik.

Vidéki városainkat, például Kecskemétet, Balatonalmádit, Pécset és Dombóvárt is színes neonfeliratok díszítették
Fotó: Fortepan/Urbán Tamás, Bauer Sándor, Jakab Antal és Erky-Nagy Tibor

Hogyan működik a varázslat?

A neonreklámok mögött egyszerű, de nagyszerű technika állt. Az üvegcsöveket kézzel hajlították formára, majd a világítótestbe különböző, ritkított gázokat töltöttek – legtöbbször neont, amely jellegzetes vöröses-narancs fénnyel világít. Innen ered az elnevezés is. Ha más színt szerettek volna, más gázokat használtak, a kékhez higanyt, a fehérhez szén-dioxidot, a sárgához pedig héliumot, de az is előfordult, hogy a csövet színes bevonattal látták el.

A csöveket nagyfeszültségű transzformátor táplálta, amely „izgalmi állapotba” hozta a gázatomokat – azok pedig fény formájában adták vissza a felvett energiát.

Ez a technika egyszerre volt műszaki bravúr és kézműves mesterség: minden egyes neonfeliratot egyedileg készítettek, a betűk és formák így magukon hordozták a készítő stílusát.

Az egykor Budapest utcáit beragyogó neonok közül már sok eltűnt, a Hotel Astoria híres felirata egészen a közelmúltig látható volt
Fotó: Fortepan/FŐVOTÓ, Bauer Sándor és BFL

A szocialista fényreklám, mint kirakat

Az államszocializmusban a reklám furcsa műfaj volt: elvileg nem volt szükség rá, hiszen a vásárlók úgyis az állami boltban költötték a pénzüket – Cipőt a cipőboltból, ugye. A neonfeliratok mégis ellepték a városokat, de nem a verseny, hanem a látvány kedvéért.

A színes fények a modern, nyugati város képét próbálták felidézni, miközben a mindennapokban inkább a hiánygazdaság volt az úr.

A „Minőség” és „Bőség” feliratok, a vállalati logók és hatalmas emblémák azt sugallták, hogy itt minden rendben van – akkor is, ha a kirakatok mögött nem mindig volt mit megvenni. Ezek a fények az utcát is átalakították, esténként a neonok szinte második homlokzatot adtak az épületeknek, új arculatot a városoknak.

A neon feliratokat természetesen belső térben is előszeretettel alkalmazták, irázáló fénybe borítva a presszók és vásárcsarnokok világát
Fotó: Fortepan/Bauer Sándor

A fények archívuma

Ma a neonreklámok nagy része már nem világít, sok esetben csak az emlékezetünkben élnek. Ami megmaradt, a Budapest Neon és a Magyar Elektrotechnikai Múzeum gyűjteményében, vagy leginkább fotókon él tovább – ebben a Fortepan archívuma igazi kincs.

Régi képeken feltűnik egy-egy presszó elegáns betűsora, egy mozi csillogó felirata, vagy a háztetőn trónoló, mozgó elemekkel díszített reklám.

Na meg persze az elképesztő mennyiségű, indokolatlan pontokon elhelyezett vörös csillag, melyek azért éreztették, ez itt bizony mégsem a rothadó Nyugat. A fotók nemcsak dokumentálják, hanem vissza is adják azt a sajátos hangulatot, amit ezek a fények jelentettek: az esti séták derűjét, a városi élet lüktetését, és egy korszak optimizmusát – legyen az bármennyire is „kötelező” optimizmus.

Az államszocializmus idején annyira népszerű volt a neon, hogy még a köztéri vörös csillagok is ebből készültek. Szerencsére ezek kevésbé maradtak meg emlékezetünkben, mint a Váci utca és a Keleti pályaudvar környékén látható reklámok
Fotó: Fortepan/BFL, Ferencvárosi Helytörténeti Gyűjtemény, Inkey Tibor és Faragó György

Jogos a nosztalgia

Bár az államszocializmus iránt érzett nosztalgiával általában nehéz mit kezdeni, a „neonvágy” kétségtelenül az érthetőbb fajták közé tartozik.

A villódzó kijelzőkkel, összevissza plakátokkal és gépi reklámfeliratokkal szemben a kézzel készített, meleg fénnyel izzó, halkan sistergő neonok egységes esztétikát képviseltek.

Irizáló fényükkel különleges hangulatot adtak az éjszakai utcáknak. Ebben az esetben talán bátran kijelenthetjük: „Régen jobb volt.”