Rekord a Jangcén: megnyílt a világ leghosszabb ferdekábeles hídja

hely.hu

Olyan hosszú, mint huszonhat Lánchíd.

Átadták a Csiangszu tartományban található Changtai Jangce-hidat.

Csangcsou és Tajcsou között eddig csak komppal lehetet átkelni, ami körülbelül 80 percet vett igénybe, az új átkelő nagyjából 20 percre rövidíti a menetidőt.

A Changtai Jangce-híd
Fotó: Hely.hu
A 10,03 kilométeres, 1 208 méteres főnyílású, ezzel A VILÁG LEGHOSSZABB KÁBELHÍDJÁNAK SZÁMÍT.

A kétszintes ferdekábeles híd egyedülálló módon egy szerkezetben vezeti az autópályát, a helyközi vasutat és a helyi közutat. A Jangcén ez az első ilyen „három az egyben” megoldás. A kétszintes híd felső szintjén hat forgalmi sávos autópálya, míg az alsó szinten egy kétvágányú intercity vasútvonal és egy közút kapott helyet.

A létesítmény hat év alatt készült el, és a rekordszintű fesztáv mellett több, korábban nem alkalmazott mérnöki megoldást is bevezetett. Az átadásról a kínai központi és tartományi hivatalos csatornák, valamint nemzetközi szakmai híroldalak is beszámoltak.

Nem csoda a nagy érdeklődés, a híd ugyanis számos elemében innovatívnak számít:

  • Mint említettük, a Jangcén ez az első híd, amely egyetlen szerkezetben vezeti át az autópályát, a helyközi vasutat és a helyi közutat.
  • Több világrekordot is felállított, a a leghosszabb folyamatos acélrácsos szerkezet és a legnagyobb fesztávú kombinált autó-vasút acélrácsos híd címét is magáénak tudhatja.
  • Kb. 350 méteres pillérei vannak, amelyek nagyjából egy 120 emeletes toronyház magasságának felelnek meg.
  • Különleges mérnöki újításokkal épült: új generációs kábelfeszítési és süllyesztőszekrényes (caisson) alapozási eljárásokkal, világrekorder acélpálya-daruval, valamint kiterjedt ipari digitalizációval.
Mi az a caisson alapozási technika? Kattints és tudd meg!

A caisson alapozás (süllyesztőszekrényes alapozás) olyan mélyalapozási eljárás, amikor egy nagy méretű, üreges „szekrényt” (caisson) fokozatosan lesüllyesztenek a teherbíró talajrétegig, tipikusan folyók medrében vagy víz alatt épülő hidak pilléreihez.

A caisson teteje fölött később vasbeton pillér készül.

Borítókép: hely.hu

Forrás: Jiangsu English, South China Morning Post, ChinaNews, CCTV+, CNS