Rodoszi építészeti sorozatunk harmadik, befejező részében Poirot nyomait követve egy legendás krimi helyszíneit járjuk be!

A bajszos francia, vagyis belga nyomozó kalandjait bemutató sorozat nem csupán az izgalmas és szellemes cselekmény miatt vált milliók kedvencévé világszerte, hanem a rendkívüli ízléssel megkomponált helyszínek miatt is. Art deco szállodák, csodás tengerpartok, historizáló villák adják a bűntények hátterét (és persze külön bejegyzéseket lehetne szentelni az egyes epizódokban látható ruháknak, kocsiknak, berendezési tárgyaknak). A méltán legendássá vált Poirot sorozat egyik legemlékezetesebb epizódja, éppen Rodoszon, a sorozat korábbi részeiben megismert épületek között játszódik.

Már A rodoszi háromszög egyik első jelenet megteremti a hangulatot: a londoni szürkeséget bemutató nyitókép után a verőfényes Rodoszon vagyunk, ráadásul a legendás kikötőben, ahol egykor a Kolosszus állt – ma a Johannita erőd és a két háború között felállított szoborpár köszönti a látogatókat, vagyis a cselekmény szerint az angol elit tagjait.
A jelenet után a cselekmény kibontakozásával a sziget, illetve a város fő nevezetességeit is megismerhetjük,
a szereplők nem máshol, mint a lovagok utcáján sétálnak – amit a rendező jó érzékkel a konzulátusok utcájának rendezett be, svéd, francia, sőt a harmadik birodalmi zászlóval is, elvégre az egyre feszültebbé váló harmincas években vagyunk, ami többhelyütt megjelenik az epizódban, illetve a sorozatban is.

Egy ilyen jellegű sorozatban természetesen nagy szerepet kap a szálloda. A helyszínfelelősök igazán jó munkát végeztek. A Palace Hotelt (hol máshol is szállhatna meg egy ilyen világhíres detektív!) az egykori kormányzói villában rendezték be. Az olasz uralom első éveiben felépített, még a boldog békeidők hangulatát sugárzó rezidencia a közelmúltig igen szomorú állapotban volt, jelenleg a felújítás alatt áll.

A cselekményben fontos szerepet kap a „szálloda strandja”, ahol a címbeli háromszög kialakulását figyelhetjük meg.
A strandot a valóságban a Rodosz városától pár kilométerre található Kallithea nevű fürdőhely alakítja.

A különleges, némileg futurisztikus hangulatú helyszínt rodoszi sorozatunk előző részében már bemutattuk.

Rodoszon játszódó filmből természetesen nem maradhat ki a sziget jelképe, legjelentősebb épülete, a Nagymesteri Palota. A csodálatos erőd-rezidencia, a francia gótika jeles alkotása folyvást feltűnik a vágóképekben, az olasz uralom idején létesített buja zöld kertben. Érdekesség, hogy a nagyjából a harmincas években játszódó történet idején a palota újjáépítési munkái zajlottak, ebben a formában az épületet Poirot nem „láthatta".

A fokozatosan kialakuló feszültséget az egyik szereplő egy kirándulással kívánja oldani (természetesen nem éppen nagy sikerrel). Hová is vezethetne egy ilyen kirándulás, mint a sziget talán legfestőibb részébe, a Monolithos nevű hegyre, ahonnan csodás kilátás nyílik az Égei-tengerre.

A szereplők a rosszul sikerült kirándulást egy (hasonlóan rémes hangulatú) vacsorával kívánják feledni. Itt ismét kisebb csaláshoz folyamodott a rendező, ugyanis visszatértünk Kallithea art deco-futurisztikus strandjára. Érdekesség, hogy az 1989-ben forgatott sorozatot még bőven a létesítmény felújítása előtt forgatták, jól látható a pavilonépület meglehetősen rossz állapota – ami semmit nem ront a film hangulatán.

Ilyen feszültség természetesen nem tartható fenn sokáig – meg is történik a kibékülés, amit a társaság hölgytagjai egy naplementenézéssel ünnepelnek meg. És hol is lehetne szebb naplementét nézni, mint a Rodoszi Akropolisz romjai között? A romok (ahogy maga az eredeti épület) építészetileg nem számítanak jelentősnek (főleg a többi ókori görög együtteshez képest), azonban filmhelyszínnek kiválóak!

Nem részletezett fordulatos események után a cselekmény szálai ismét a kikötőbe vezetnek. Itt áll az olasz uralom egyik építészeti jelképe, az 1925-ben épült San Giovanni dei Cavalieri (lovagok Szent János-temploma), ami 1947 óta görög ortodox székesegyház.

A templomot egy lőporrobbanásban elpusztult gótikus épület hasonmásaként emelték előző rodoszi posztunk – valódi – főszereplője, Florestano Di Fausto építész tervei szerint.

A sorozat alkotói a legapróbb részletekig hitelesen mutatták be az egyes epizódokra jellemző történelmi kort. A fasiszta Olaszországban játszódó eseményeket teljesen hiteles épületek, jelmezek kísérik. A rendőrségi palota nem más, mint a Rodosz-város új kikötői negyedében magasodó fasiszta pártház, a mai városháza. A nyomasztóan monumentális épület kellően érzékelteti, hogy micsoda kalamajkába keveredett a bátor nyomozó.

A váratlan fordulatokban bővelkedő nyomozás – ezzel is bizonyítva az alkotók kiváló érzékét – az óvárosban játszódik (ez nem szerepel Agatha Christie novellájában). Itt nemcsak az autentikus építészeti környezetbe nyerhetünk bepillantást, hanem hiteles képet kaphatunk a korabeli görög mindennapokból is.

A világszerte népszerű, sőt, komoly rajongótáborral rendelkező sorozat itt sem okozott csalódást. Poirot rodoszi kalandjait épp a fantasztikus helyszínek, jelmezek és kellékek miatt is lehet újra és újra megnézni!