2023-ban kezdte Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítását a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt..

Az MKIF magyar állammal kötött szerződése alapján az általuk kezelt 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út burkolatának műszaki paramétereit mindenhol azonos műszaki szintre kell hozni. Ezzel a feladattal 2025. augusztus 31-ig kell végezniük. Az úgynevezett szintrehozás 538 kilométert, a főpálya 43 %-át jelenti. A szintrehozással nem érintett szakaszon is végeztek nagyfelületű burkolatcserét ott, ahol ezt a közlekedés biztonsága indokolta.
Mint az MKIF közölte: 2023-ban az üzemeltetésükbe tartozó gyorsforgalmi utak 19%-a újult meg 3,6 millió négyzetméteren, 2024-ben a főpálya újabb 27 %-a kapott új burkolatot a régi tönkrement, elöregedett aszfaltréteg helyett, mintegy 5,1 millió négyzetméteren.
Az Országos Közúti Adatbank (OKA) hivatalos adatai szerint a koncesszió indulása, 2022. szeptember 1. és 2024. szeptember 1. közötti két évben, 46%-ban megújultak az MKIF útjai.
Az M1-es, M3-as és az M7-es esetében sikerült a legnagyobb előrelépést elérni, de ez nem meglepő, hiszen ezeket a pályákat adták át a legrégebben.
Ezeknél a sztrádáknál nem volt ritka a 15-20, sőt néhol 27 éves burkolat sem.
Emiatt főleg az M3-as esetében, sokszor több rétegben kellett cserélni a rétegeket. Olykor a szerkezeti részekig is le kellett menni. Ez alatt a két év alatt a burkolat életkora az M1-en 68%-ban, az M3-on 36%-ban, az M7-en pedig 54%-ban újult meg.
Az MKIF 2025-ben folytatja a megkezdett munkálatokat, a tervek szerint a kezelésükbe tartozó úthálózat további 16 %-át szeretnék megfiatalítani.
Mint közölték: a burkolatfelújítás csak a kezdet az úthálózat modernizációjában. Az elmúlt évtizedben sokszorosára nőtt a forgalom, és a pályák áteresztőképessége már nem mindenhol és nem mindig képes kezelni azt.
2025 őszén az M1-es bővítésével egy 10 éves, 4000 milliárd forint összértékű fejlesztési időszak indul el. 2034-ig 299 kilométernyi pályát bővítenek (M1, M3, M7) és építenek 279 kilométernyi új sztrádát is.