Ezt állapította meg egy tanulmány.

Az Osztrák Közlekedési Társulat (VFÖ) egy nemrég közzétett tanulmányban megállapította, a bécsi parkolási rendszer korszerűtlen és a modern városi élet kihívásainak egyáltalán nem felel meg.
Michael Schwendiger, a VCÖ munkatársa elmondta: a nemzetközi összehasonlítások kimutatták, hogy az osztrák főváros parkolásának modernizációja már régóta esedékes, ugyanis egyéb európai nagyvárosokkal ellentétben itt nem veszik figyelembe a díjszabásnál a jármű típusát, illetve a városrészt.
Míg Amszterdamban a belvárosi parkolás óránként 7,8 euróba, azaz nagyjából 3100 forintba kerül, addig ez az összeg Bécsben – zónától függetlenül – 1000 forint.
Bár a közösségi parkolóhelyek számának megállapítása közel lehetetlen, a VFÖ szerint ez megközelítheti a félmilliót is.
Mint ismert, Budapest legbelsőbb területein a parkolás óránkénti ára 600 forint, a közterületeken pedig több mint 200 000 parkolóhely található.
Ám nemcsak a díjszabás, de a parkolóhelyek mérete is kifogásolható – állapította meg a tanulmány. Bécsben ez 2,5x5 méterben van megállapítva, ám a valóságban az autók méretének általános növekedésével a járművek egyre több helyet foglalnak el az utcákon, kevesebbet hagyva így a kerékpárosoknak és gyalogosoknak. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy az infláció mértékét figyelembe véve
az I. kerületi parkolómatrica ma gyakorlatilag olcsóbb, mint 1993-ben, a rendszer bevezetésének évében
– tette hozzá Schwendiger.
A VFÖ mindemellett pozitív példákat is bemutatott.
- Koppenhágában a parkolás díját attól függően számítják ki, hogy az érintett járműnek milyen a károsanyag-kibocsátása,
- Japánban csak akkor vásárolható autó, ha a vásárló biztosítani tud magánterületen megtalálható parkolóhelyet,
- Párizsban pedig 1,6 tonna súly felett (2 tonna az elektromos autók esetében) lényegesen megnövekedett összeget kell befizetni.
Bár a tanulmány következtetései csak javaslatok alapját képezhetik, mint arról mi is írtunk, az elkövetkezendő évtizedekben alapos változásokon eshet át a bécsi urbanisztika, ami parkolási reformot is magával vonhat.
(Nyitókép: Balogh Zoltán | MTI/MTVA)