Kiderült, hány autót ér ma egy otthon.

Az elmúlt tíz évben jelentősen átalakult a lakások és a családi autók értékének aránya – az ingatlanárak emelkedése miatt ma már egészen másként fest ez az összevetés. A Duna House szerdán küldött közleményében jelezte:
2025-ben egy átlagos lakás ára három új, középkategóriás autó árával lett magasabb, mint tíz évvel korábban.
Szegő Péter, a Duna House vezető elemzője szerint 2015-ben még 3-4 új autó áráért hozzá lehetett jutni egy 60 négyzetméteres budapesti lakáshoz. 2025-re viszont már 5-6 jármű árát kellene kifizetni ugyanilyen méretű otthonért – ez az 1,2–1,3 millió forintos négyzetméterárak és a 10–13 millió forintos újautó-árak alapján számolható ki.
A felmérésből kiderül: 2015 után vált szét igazán a lakások és autók értéknövekedési pályája. Míg az új autók ára a forgalmazók szerint nagyjából 60–90 százalékkal emelkedett, addig az Eurostat és a BIS adatai alapján a hazai lakóingatlanok nominálisan 160–180, reálértéken pedig 80–100 százalékkal lettek drágábbak.
Az ingatlanárakat főként állami támogatások, kedvező kamatkörnyezet, befektetési célú vásárlások és az építőipar szűkös kapacitásai fűtötték.

Eközben az autópiacra olyan tényezők hatottak, mint a globális chiphiány, az ukrajnai háború, az elektromos autók térnyerése, illetve a használtautó-import szabályozásának változásai.
A szakértő szerint a lakásárak ilyen ütemű növekedése egyre nagyobb kihívást jelent a fiatal családoknak,
akik egyszerre szeretnének saját otthont és elérhető árú közlekedési megoldást.
A Duna House úgy látja, hogy ha az új lakások kínálata nem tud lépést tartani a kereslettel, akkor az ingatlanárak a következő években is gyorsabban nőnek majd, mint az autóké.