A Vajda Péter utca 33. alatti társasház kivitelezése legalább olyan problémás, mint a tervei. Elbontották a park egy jelentős részét és kibetonozták a gödröt. Ki nem bérelt közterületet (járdát és zöldfelületet) is építési területként használnak. Az önkormányzat szerint biztonságos kordonrendszert a szél a gödör közvetlen peremére tolta.
![](/media/images/20241121_075105.2e16d0ba.format-avif.fill-900x600.avif)
A Vajda Péter utca 33. alatti építkezésnél sorakoznak a kérdőjelek. Miért fogadhatják el egy olyan ház tervét műemléki védelem alatt álló övezetben, ami néhány lépésnyire tornyosul egy szintén védett templomtorony fölé? Oda szabad-e adni építési területnek egy ovikertet, játékostól-homokozóstól? Kivághatja és tönkreteheti-e a beruházó az ovikert és az utca fáit?
És messze nem ezek a legsúlyosabb problémák. Az önkormányzat egy korábbi kérdésünkre a következőket válaszolta:
A kivitelezéshez igénybe vett 8 db parkolóhely (Vajda Péter utca 33. szám előtti) és 42 m2 zöldfelület (Bláthy park felől) után 2024.08.01 – 2025.01.31. között időszakra összesen 10.692.160,-Ft közterület-használati díj került kiszabásra.
Felszíni zöld- helyett mélységi betonfelület
Nos, a park zöldfelületét annyira igénybe vette a beruházó, hogy elbontotta. Elbontotta, több méter mély gödröt ásott a helyére, majd lebetonozta azt. Elsőre bármilyen nehéz elhinni, ez a területében és mélységében is kimaxolt közterület-használat akkor tűnt fel, amikor a helyszínen ellenőriztük olvasónk korábbi képeit és állításait.
Így néz ki az elbontott-kibetonozott parkrész:
![](/media/images/20241121_074955.format-avif.width-840.avif)
![](/media/images/20241117_082133.format-avif.width-840.avif)
![](/media/images/20241117_082151.format-avif.width-840.avif)
A képeken jól látszik az óvodakerítés beton talapzata, ennek egyenes vonalú folytatása volt annak a sarokteleknek a kerítése, ahol az építkezés zajlik. Hogy ez valóban így van, arról többféleképpen is megbizonyosodtunk.
![](/media/images/Kepernyokep_2024-11-21_054445_8dC.format-avif.width-900.avif)
Az építkezés a 38589-es helyrajzi számú telken zajlik. Mint látható, ennek utcai kerítései mindenhol egyenes vonalú meghosszabbításai a Katica óvoda kerítésének.
A Google Maps Street View 2011-es állapotokat rögzítő képe is ugyanezt mutatja (akkor még a park helyén parkoló volt).
Felmerül a kérdés, hogy
mennyire lehet általános gyakorlat Józsefvárosban, hogy a bérbevett közterületet, pláne parkot a bérlő elbonthatja, több méteres gödröt áshat, és azt ki is betonozhatja?
Engedély nélküli közterület-használat és összetört járda
És ezzel még nincs vége. Az önkormányzat fent idézett válasza alapján a park zöldterületén túl a beruházó 8 parkolóhelyet foglalt még le a Vajda Péter utcában. Ezt el is kordonozta, de a gyakorlatban nem éri be ennyivel, hanem a kerítés és a parkolóhelyek közötti zöldfelületet és járdát is felvonulási és rakodási területnek használja. Nem is tehetne mást, mivel az egész telek egy mély gödör, oda se munkagép, se építőanyag nem nagyon fér.
![](/media/images/20241106_132459.format-avif.width-840.avif)
![](/media/images/logo_kep_facebook_20241121_064755.format-avif.width-840.avif)
Ezen a körülbelül 50 méter * 4 méteres, azaz mintegy 200 négyzetméternyi közterületen áll például az a fa is, amiről előző, a Katica ovi kertjében történt fairtásról szóló cikkünkben azt írtuk, hogy védőburkolat nélkül, a munkagépektől nyomorgatva, összetört tartószerkezettel aligha éli túl a nagy építkezést.
![](/media/images/3_cikk_Vajda_Peter_szettort_jarda.format-avif.width-900.avif)
A rögtönzött építési területet rendszeresen kordonokkal zárják el a gyalogosforgalom elől, nehézgépek állnak, rakodnak és közlekednek rajta. És amikor nem állnak, a napról napra töredezettebb járdafelület, a sár és a korábbi cikkeinkben már kifejtett kerítéskételyek miatt sok kisgyerekes szülő inkább akkor is kikerüli az egészet.
![](/media/images/20241111_072503.format-avif.width-900.avif)
A vélhetően engedély nélkül használt területen egy akna masszív betonfedelét is beszakították. A szanaszét tört fedélen nyíló lyukon egy kisgyerek minden további nélkül átférne, ezt hónapokon át mindössze egy, a nagy gödröt körbevevőnél is hevenyészettebb, alacsonyabb kordon választotta el a járdától. Ezt néhány napja fedték le vaslappal, hogy ne akadályozza és veszélyeztesse a munkagépek mozgását.
Kordon a szakadék szélén
Nem sokkal cikkünk élesítése előtt újabb képeket kaptunk. Ezek tanúsága szerint az éjjeli, nem is viharos szél az ovikert felől megbontotta a belátásgátló hálót (ami a szélnyomás alatt hatalmas erő kifejtésére képes, mint egy vitorla).
![](/media/images/20241121_064519_1.format-avif.width-840.avif)
![](/media/images/20241121_064413.format-avif.width-840.avif)
A park felőli rész még rosszabbul járt, itt az egész kordonrendszert arrébb tolta a szél. Centimétereken múlt, hogy a mélybe nem zuhant ez a kordonszakasz.
![](/media/images/20241121_064604.format-avif.width-840.avif)
![](/media/images/20241121_075105.format-avif.width-840.avif)
A sors iróniája, hogy mindez az elbontott parkrésznél történt: ha nem bontanak bele a parkba, akkor nem dől össze kis híján az egész kordonrendszerük. A gödörben a munkások és a művezető anélkül kezdtek hozzá a munkához, hogy akár a Katica ovi kertje felé eső hálót rendezték volna, akár a park felőli, baleset- és életveszélyes hibát elhárították volna.
Itt szó szerint idéznénk korábbi kérdésünket, és az önkormányzat válaszát:
Az építkezés nagyon mély gödre mekkora biztonsági kockázatot jelent a gyerekek számára? Az építési gödör és a gyerekek által használt udvarrész el van választva, belátásgátlóval is rendelkező kerítéssel.
Engedély nélküli közterület-használat és azonnali helyreállítás
Ha jól értelmezzük a helyi szabályozást, akkor a beruházás közterület-használati engedélyét azonnal vissza kell vonni, és a beruházónak nyolc napon belül (vagy az önkormányzatnak haladéktalanul) helyre kell állítani mind a park, mind a járda eredeti állapotát:
20. § (3) A közterület-használati hozzájárulást vissza kell vonni, amennyiben
b) a használó a hozzájárulásban a közterület-használatra, vagy az ezzel kapcsolatos tevékenységekre vonatkozó jogszabályokban foglaltakat megsérti;
31. § (1) Aki közterületet hozzájárulás nélkül vagy a hozzájárulástól eltérő módon, különösen a hozzájárulásban rögzített céltól vagy tevékenységtől eltérő más tevékenység kifejtésére vagy a hozzájárulásban meghatározott mértéket meghaladó terjedelemben használ, köteles az Önkormányzat vagy a 32. § szerinti ellenőrzésre jogosult felhívására a jogellenes közterület-használatot haladéktalanul megszüntetni, továbbá kártalanítás nélkül köteles a közterület eredeti állapotának helyreállítására. E kötelezettség elmulasztása esetén, amennyiben a helyreállításra vonatkozó felhívásnak az érintett 8 napon belül nem tesz eleget az Önkormányzat az eredeti állapot helyreállítását a kötelezettséget elmulasztó költségére elvégeztetheti.
(2) Az Önkormányzat az eredeti állapotot az erre irányuló felhívás mellőzésével és az (1) bekezdésben megszabott határidő elteltére való tekintet nélkül azonnal helyreállíthatja, ha az élet-és balesetveszély vagy jelentős anyagi kár, a közrend, közbiztonság érdekében vagy jelentős közérdekből egyébként indokolt. Az eredeti állapot helyreállításának költségeit ebben az esetben is a jogosulatlan közterület-használó köteles viselni.
32. § Az e rendeletben foglalt előírások megtartását a közterület-felügyelő, az ellenőrzésre jogosult más hatóság, valamint az Önkormányzat által megbízott egyéb személy, így különösen a Budapest Főváros VIII. kerület Józsefvárosi Polgármesteri Hivatal a helyszínen vagy más alkalmas módon ellenőrizheti.
Újabb kérdéseinkkel megkeressük a Józsefvárosi Önkormányzatot, illetve a Fővárosi Kormányhivatal Építési és Építésfelügyeleti Osztályát, akikhez az engedélyezés és az építkezés felügyelete tartozik.