Építőipar a nemzet- és szociálpolitika szolgálatában – Otthon Start

Nyerges Viktória

Az INFOTÉR CONTECH 2025 GLA sátrában tartott kerekasztalon Kiss Gábor moderálásával dr. Panyi Miklós, Lánszki Regő, dr. Hüse István és Zentai Péter az Otthon Start lényegi pontjairól – 3% fix hitel, társasházi építményi jog, kiemelő rendelet és 70–30 modell – valamint a TÉKA-védelem, a rugalmas parkolási előírások, a budapesti plafon és a vidéki lehetőségek mentén egy több cikluson átívelő, kiszámítható program céljáról vitáztak.

Az INFOTÉR CONTECH 2025 konferencia Genius Loci Építészeti Alapítvány (GLA) sátrában tartott „Építőipar a nemzet- és szociálpolitika szolgálatában – Otthon Start” kerekasztal egyértelművé tette, hogy a megfizethető lakhatás ma nem pusztán támogatáspolitika: egyszerre gazdasági, társadalmi és iparági kérdés.

A beszélgetést Kiss Gábor, az IFK alelnöke és a Metrodom Kivitelező Kft. ügyvezető igazgatója moderálta, aki feszes, mégis közérthető keretbe rendezte azokat a szakmai állításokat és adatokkal alátámasztott érveket amelyeket dr. Panyi Miklós miniszterhelyettes, Lánszki Regő építészeti államtitkár, dr. Hüse István, az Indotek Group ingatlanfejlesztési igazgatója és Zentai Péter, a Nádor Group, a Hilaris és az iDOM Csoport alapító tulajdonosa bontottak ki.

A panel célja az volt, hogy megmutassa, miként válhat az Otthon Start Program valódi belépővé az első lakás felé, és hogyan teremthet egyszerre kiszámítható vevői finanszírozást és fenntartható kivitelezési kapacitást a településképi minőség érintetlen védelme mellett. A nyitó szakpolitikai keretet dr. Panyi Miklós rögzítette.

„Három fő érvet emelnék ki amellett, hogy ez egy hosszútávú elköteleződés.

A CSOK-hoz hét évig nem nyúltunk hozzá, a Babavárónál is 5 év kellett az első nagy módosításig. Az Otthon Start ugyanezt a stabilitást célozza, fiatal első lakásvásárlóknak.”

A stabilitás a működés feltétele.
Fotó: Renner Tamás

A stabilitás itt működési feltétel: több költségvetési ciklust átfogó, előrejelezhető program nélkül nincs döntési biztonság sem a családoknak, sem az építőipari szereplőknek. A finanszírozási pillér ehhez fix, kedvezményes kamatot és korai szerződéskötést párosít. „Az új lakásfejlesztések minél hamarabb szerződhetőek, és a fix 3%-os hitelre felvehetőek lesznek. Ezt a társasházi építményi jog garantálja már a kivitelezés pillanatában szerződhetőek lesznek a projektek” – mondta Panyi, jelezve, hogy az időfaktor a beruházói és a vevői oldalon egyaránt kritikus.

A mennyiségi célok felől Lánszki Regő adott konkrét viszonyítási pontot. Felidézte, hogy a kilencvenes években évente 35-40 ezer lakás épült, miközben „ma 25-30 ezer az a szint, ami az építésgazdaság folyamatos működését fenntartja”. A rajthoz is tömeg kell:

„Ehhez az elején 50–100 ezer lakásnyi előkészített csomagot kell betárazni”

– fogalmazott. A minisztériumi asztalon augusztus vége óta több tucat csomag, összesen 36 540 lakásnyi előkészített volumen jelent meg. Rövid távú cél, hogy ez az év végéig 50–60 ezerre nőjön. A logika egyenes: ahol nincs kellő projektmennyiség, ott nem alakul ki árverseny, ahol nincs verseny, ott a megfizethető négyzetméter csak ígéret marad.

A kínálati oldal elindítását és tempóban tartását két gyorsítóeszköz segíti. Az egyik a kiemelő rendelet, amely a hatósági előkészítés időigényét rövidíti.

„A kiemelések nagyon nagy segítség: a régi világban másfél év volt az indításig eljutni; most gyorsabb előkészítés, gyorsabb kivitelezés lehetséges, és jelenleg van kapacitás

– mondta dr. Hüse István, a kivitelezői–fejlesztői oldal gyakorlati tapasztalatait összefoglalva. A másik a társasházi építményi jog, amely alatt a lakások már az építés szakaszában szerződhetők és hitelképesek, azaz a vevői finanszírozás időben találkozik a kivitelezési ütemmel.

A gyorsítás ugyanakkor nem nyit megengedő kiskapukat a minőség rovására.

A beszélgetésben többször elhangzott: a kiemeltrendeleti státusz nem változtat a településképi követelményeken (TÉKA), vagyis a városkép és az életminőség szabályai változatlanul érvényesek.

„Nemzetgazdasági kiemelt státusz, folyamatos egyeztetés, politikai színezet nélkül: a cél a minőségi, városképbe illő fejlesztés”

– mondta Lánszki Regő. A TÉKA érvényesítése a program hitele: garantálja, hogy a gyorsabb engedélyezés nem vezet vizuális vagy használati minőségromláshoz, és a megfizethetőség nem a városi környezet rovására valósul meg.

A spekuláció kizárására konkrét jogi korlátok épülnek be a rendszerbe. „Jogszabályi oldal: aki kiemeltrendeleti státuszt kap, az nem értékesítheti tovább a jogot. 70% alatti teljesítésnél fejlesztői kötelezettség lesz

— ösztönöz, de nem elrettent”

– fogalmazott Lánszki. A fejlesztői kockázat ugyanakkor nem államosítható: „Aki gyorsan lép, előnyben lesz.

Az állam 3%-os fix hitelt és kiemelő rendeletet ad, de nem veszi át a fejlesztő üzleti kockázatát — az ár a szerződésben rögzített ár”

– tette hozzá dr. Panyi Miklós. Ez a kettős keret egyszerre gyorsít és fegyelmez: a jogosultság nem adható tovább, a vállalt 70 százalékos Otthon Start-kontingens számonkérhető, a TÉKA- és minőségi előírások pedig változatlanul fennállnak.

Működhet a budapesti költségplafon?

A budapesti költségplafon körüli vita a legélénkebb szakmai blokkot hozta. Hüse István szerint fegyelmezett költségmenedzsmenttel és a kiemelés előnyeit kihasználva több kerületben is elérhető az 1,5 millió Ft/négyzetméter körüli árszint:

„A kiemelések lerövidítik az előkészítést, így hamarabb kezdhető a kivitelezés.

A telekár, a finanszírozás és a kivitelezési költségek optimalizálásával akár 300 000 Ft/négyzetméter árelőny is elérhető.” A projektgazdaság szempontjából a helyi szabályozás finomhangolása is döntő tétel.

A 70-30-as aránypár kulcsfontosságú lehet.
Fotó: Renner Tamás

A panel külön kitért rá, hogy a parkolási előírások településszinten rugalmasan alakíthatók – ha egy belvárosi projektben a helyi rendelet megengedi, a kötelező parkolószám akár nullára is csökkenthető. Ez nem öncélú könnyítés, hanem tudatos városrendezési eszköz: támogatja a „15 perces város” szemléletét, mérsékli az autónyomást, és a beruházás gazdaságtanát is javítja.

A fejlesztői életképesség szempontjából a 70–30 mechanizmus a budapesti modell kulcsfogalma lett. A konstrukció lényege, hogy a lakások mintegy 70 százaléka az Otthon Start paraméterei szerint kerül piacra, miközben körülbelül 30 százalék szabad árazású marad.

„A 70–30-as aránypár Budapesten is lehetőség: ha az alsó szinteken 1,5 millió Ft/négyzetméterért adok, a felső emeleteken magasabb árral tudok extraprofitot realizálni — ettől lesz életképes a projekt”

– mondta Zentai Péter, rámutatva a keresztfinanszírozás szerepére. A keret ugyanakkor nem végtelen árspirálra ad felhatalmazást.

„Olyan nincs, hogy végtelen árazással lehet sok terméket értékesíteni, mert a keresleti oldal nem végtelen. A nagy volumen versenyt kelt és letolja az árakat — a többieket is magával húzza”

– fogalmazott Lánszki Regő. A két állítás együtt írja le a célt: a program úgy hagy beruházói ösztönzőt, hogy közben fékezi az átlagárat.

A pénzügyi-gazdasági kockázatokra a panel külön fejezetet szentelt. A résztvevők szerint tartós, több cikluson átívelő programnál elkerülhetetlen a költségindexálás és az inflációkövetés szerződéses és szabályozási beépítése. Az alapanyagárak, a munkaerőpiac és a finanszírozási környezet mozgása miatt a hosszú építési ciklusokban előre rögzített, átlátható indexálási „algoritmusokra” és jogszabályi garanciákra van szükség – ezek a vevő oldalán a törlesztési kitettséget, a fejlesztő oldalán a kockázati felárat csökkentik. Ezzel párhuzamosan a fix, 3 %-os hitel a háztartásoknak ad stabil törlesztőt, a transzparens indexmechanizmus pedig a kivitelezési láncban teremt kiszámíthatóságot.

A területi kép árnyaltabb, mint elsőre tűnik

Vidéki lakásfejlesztéseknél – alacsonyabb telek- és kivitelezési fajlagosok mellett – jellemzően könnyebb teljesíteni az 1,5 millió Ft/négyzetméter körüli árparamétert, különösen ott, ahol az önkormányzat és a főépítészi iroda korai, strukturált egyeztetéssel támogatja az előkészítést. Panyi Miklós rámutatott:

a mozgás nem csak a nagyvárosokban látványos, kisebb településeken is sorra indulnak a nyolc–tizenkét lakásos társasházak és a kis sorházas fejlesztések,

jellemzően önkormányzati együttműködés mellett. A volumen itt sem önmagáért való: minél több standardizált projekt kerül a csőbe, annál gyorsabban alakul ki az a versenydinamika, amely lefelé húzza az átlagárat – a TÉKA és a minőségi követelmények érintetlen érvényesítése mellett.

A kerekasztal végkövetkeztetése a szereplők szerint kettős.

Egyrészt a kiemelőrendelet fontos gyorsítósáv, de nem mindent vivő eszköz: a tartós siker feltétele a helyi konszenzus, a főépítészi és közösségi szereplők partneri bevonása. Másrészt a program egyszerre épít a stabil vevői finanszírozásra és a kínálati fordulatra; sikerének kulcsa a standardizáció, a digitalizáció és az iparosított kivitelezés következetes alkalmazása – a településképi és minőségi szűrők változatlan érvényesítésével.

A panel ethoszát dr. Panyi Miklós zárta le egy mondattal:

„A kiszámíthatóság elengedhetetlen: tartós program kell, hogy az építőipar teljesítménye, az adóbevételek és a GDP is visszaigazolja az Otthon Startot.”

Ha a teljes kerekasztal-beszélgetést szeretné megtekinteni, nézze meg az alábbi videót.

Érdekel, mi a helyzet nálunk? Iratkozz fel!

* kötelező mező
Adatvédelmi nyilatkozat