A Tudásépítő lehetőséget ad a diákoknak arra, hogy a valóságról, a valóságban tanuljanak, miközben a szakképzés presztízsének újjáépítésén is fáradozik. A képzési modellről Tóth Áron Gergellyel, a Tudásépítő-Team ÁKK Nonprofit Zrt. vezérigazgatójával beszélgettünk.

Budapest ipari zónájában, a Budafoki út egyik rejtett zugában van egy hely, mely tényleg világít és irányt mutat a szakképzés hullámain viszonyítási pontot keresőknek. Ez a Tudásépítő-Team. Egy hely, ahol a fiatalok nem csupán megértik, hanem megtapasztalják, mit jelent az építőiparban dolgozni. Ahol nem órai jegyzetekből tanulnak a szakmáról, hanem kiülőt építenek, melyeket később saját iskolájukban fognak használni. Ahol a tanulás nem passzív információfelvétel, hanem valódi cselekvés.

Tóth Áron Gergely, a Tudásépítő-Team ÁKK Nonprofit Zrt. vezérigazgatója szerint a központ több mint egy képzési helyszín. Mint mondja:
„Világítótornyot építünk a magyar szakképzés horizontján”.
A Tudásépítő jelképévé vált világítótorony szimbolikája többrétű. A központ biztos pont a pályaválasztás előtt állóknak, önbizalmat és stabilitást ad a kezdő lépésekhez, miközben világos üzenetet közvetít az ágazat egészének: a minőségi munka elhivatottsággal kezdődik.
A Tudásépítő ráadásul azoknak is irányt mutat, akik még csak keresik a helyüket a világban.
„Mi nem egy iskola vagyunk, hanem egy híd a szakmák világa felé”
– fogalmaz Tóth Áron Gergely.

Egyedülálló összefogás
A Tudásépítő-Team Nonprofit Zrt. 2022-ben jött létre három építőipari meghatározó vállalat – a Bayer Construct, a KÉSZ Csoport és a Market Építő Zrt. – összefogásával. Céljuk egy saját utánpótlásnevelő hely kialakítása mellett egy földrajzilag független tudásközpont megteremtése volt, amely az egész ágazatot szolgálja.
A Tudásépítő a klasszikus iskolai képzéstől eltérő modellt kínál. Itt nem elégednek meg azzal, hogy elmondják, hogyan működik egy építkezés: meg is mutatják azt. A tanulók építőipari térszerkezeteket, eszközhasználatot, technológiai folyamatokat látnak testközelből.
Gyakorlatalapú tanulás
A központban 12 alapszakma tanulható, többek közt: magas- és mélyépítő technikus, ács, burkoló, festő, kőműves, villanyszerelő, valamint klíma- és vízszerelő. Az oktatás tanműhelysátrakban, valamint belső műhelyekben zajlik.

„Ami most foglalkoztat minket az az, hogy a szimulátorok, az interaktív technológiák, valamint az anyavállalatok legmodernebb megoldásait bemutató workshopok minél szervesebben beépüljenek a képzési programba” – mondja Tóth Áron Gergely.
A Tudásépítő-Team duális képzési rendszere külön figyelmet érdemel: a tanulók több építési helyszínen szereznek gyakorlati tapasztalatot, majd a tanműhelyekben strukturáltan szintetizálják az ott tanultakat.

A program szerves része a portfólió készítésre és a szakmai vizsgán elvárt prezentációra való felkészítés is, amelyben felsőoktatási hallgatók – úgynevezett tanuló mentorok – segítik a diákokat. A tanulók emellett gyakorló gépeket használhatnak, hogy minél biztosabb tudással állhassanak helyt a vizsgákon és a munkaerőpiacon.
A Tudásépítő célja, hogy minél szélesebb körben bemutassa az anyavállalatok által már használt korszerű technológiákat, és a jövőben az oktatás szerves részévé tegye a szimulátorokat is – mely folyamat előkészítése jelenleg zajlik.
Pályaorientáció: élményalapú döntéstámogatás
A Tudásépítő-Team nemcsak a tanulóknak kínál pályaorientációs lehetőségeket. A központ nyílt napjai, a vezetett bejárások és a kihelyezett megjelenések – például a Construmán évek óta megjelenő standjuk – révén testközelből ismerhetők meg a szakmák és azok oktatása. A pályaorientációs programokon a diákok gyakran maguk vezetik körbe az érdeklődőket, ami még hitelesebbé teszi az intézményt.

Ottjártunkkor a Schulek Frigyes Két Tanítási Nyelvű Építőipari Technikum magas- és mélyépítő diákjai dolgoztak a tanműhelyben – az ács tanműhelyben például kiülőket készítettek, amelyeket az iskolájukban fognak majd használni. A tanulók ráadásul azzal a tudattal mehetnek ki a beruházásokra, hogy az ő munkájuk is az épület részévé fog válni. Ennél kézzelfoghatóbb visszajelzést aligha kaphat egy tanuló arról, hogy amit készít, annak helye és szerepe van a világban.
Más szemlélet, más minőség
Tóth Áron Gergely nem az építőiparból érkezett. Pályafutása során több iparágban is dolgozott, de – ahogy fogalmaz – a Tudásépítő egy új és nagy szerelemprojektje.
„A legfontosabb, hogy bízzunk a fiatalokban, és adjunk nekik biztonságos teret, ahol kipróbálhatják magukat"
– vallja.
A Tudásépítő valódi hiányt tölt be: a szakképzés presztízsét építi újra. A gyakorlati tudás átadása mellett ráadásul közösségi szemléletet is formál. A fiatalok egymástól is tanulnak, a cégek valódi visszajelzést adnak, az oktatók pedig nemcsak tanítanak, hanem jelen is vannak.

A Tudásépítő szemlélete tehát a kölcsönös tanuláson alapul: hisznek abban, hogy az oktatók és a tanulók kölcsönösen hatnak egymásra, mert ahogy Tóth Áron mondja:
„van, amikor a diákoktól is tanulni lehet.”
A diákok és a tanárok mellett a cégek is a közösség részei. A céges partnerek nemcsak gyakorlati helyszínt biztosítanak, hanem értékelnek, mentorálnak és hosszú távon gondolkodnak.
Büszkék arra, hogy van olyan partnercég, ahol a mentor először a tanműhelyi környezetben mutatja be a feladatokat, majd a tanulók ezeket a munkafolyamatokat a valós építési helyszínen is elvégezhetik – így még pontosabb, gyakorlatiasabb felkészítést kapnak a szakmai kihívásokra.
A cél: hivatkozási ponttá válni
A Tudásépítő középtávú célja, hogy regionális tudásközponttá, majd országos hivatkozási ponttá váljon.
Egy olyan hellyé, ahol a piaci szereplők részben az állami rendszer keretei között az iskolákkal partnerségben dolgoznak egy fenntartható, emberközpontú építőiparért.

Amikor a döntés közelről érint…
Az elmúlt hónapokban a saját fiam is iskolaválasztás előtt állt. Szülőként vele együtt jártam végig a nyílt napokat, rangos gimnáziumokat, technikumokat, szakképző intézményeket. Megnéztünk mindent, amit érdemes volt. És
amikor beléptünk a Tudásépítő kapuján, azonnal éreztem: ez más.
A fiam arcán megjelent az a bizonyos csillogás, amit nem lehet tanítani – csak kiváltani. A gépek zaja, a fa illata, az építés tapintható valósága hirtelen értelmet adott az egész keresésnek. És akkor bennem is megszületett a válasz. Ha olyan helyet keresünk, ahol a gyerekem biztonságban lehet, modern technológiákkal dolgozhat, és közben valódi szakmát tanul – akkor a Tudásépítőben van a jövője.

Borítókép: Kaiser Ákos – Tóth Áron Gergely, Tudásépítő-Team