Megszületett az eredmény – ilyen lesz az új iskola Pencen!

Paár Eszter Szilvia

Kihirdették a penci Cserhátliget Általános Iskola új épületének megtervezésére kiírt országos építészeti tervpályázat győztesét. A nyertes Sztranyák Gergely, Sztranyák Veronika, Csató Kristóf és Tésits Katalin Júlia pályaműve lett. A terv négy alappillérre – kontextus, lépték, átláthatóság és örökítés – épül, melyek együttesen biztosítják, hogy az új iskola egyszerre legyen mértéktartó, szerethető és településképbe illeszkedő.

Megvan a penci Cserhátliget Általános Iskola építészeti tervpályázatának eredménye, melyet kedden ki is hirdettek.

A kiírás célja az volt, hogy megtalálják azt a korszerű, a helyi közösséghez és a műemléki környezethez is méltó építészeti megoldást, amely otthont adhat a Váci járásban található település általános iskolájának.

A feladat különösen nagy jelentőségű, hiszen a diákok jelenleg ideiglenes, konténertermekben kényszerülnek tanulni.

Az iskolaépületként használt 18. századi, jellegzetes pártázatos oromzattal díszített Evva-kastély állapota olyannyira leromlott, hogy felújítása nem elegendő, ráadásul a hely szűke is indokolja, hogy új épületeket is kapjon az intézmény.

Az általános iskola egészen a közelmúltig Penc egyik legszebb épületében, az Evva-kastélyban működött, ám a funkció felújítást és bővítést igényel
Fotó: Cserhátliget Általános Iskola, Facebook

A kiíró, az Építési és Közlekedési Minisztérium olyan épületegyüttest várt a pályázóktól, amely a mai oktatás igényeit a legmagasabb színvonalon képes kiszolgálni, ugyanakkor illeszkedik a kisvárosi, vidéki környezethez.

Fontos szempont volt a diákok közösségi élményét támogató terek kialakítása, a fenntartható és hosszú távon is gazdaságosan működtethető szerkezetek, valamint az energiahatékony megoldások megjelenése.

A bírálóbizottság külön értékelte a változatos és átlátható térkapcsolatokat, a barátságos, hívogató atmoszférát, a közlekedőrendszer logikus megszervezését, és előnyt jelentett, ha a tervezett iskola bizonyos részei – például a sportcsarnok – a helyi közösség számára is megnyithatók.

A Cserhátliget Általános Iskola tervpályázatának eredményhirdetésén Perényi Lóránt építészeti stratégiáért felelős helyettes államtitkár és Kádár Ferenc penci polgármester is részt vett
Fotó: Balogh Dávid

A Bírálóbizottság elnöke, Lánszki Regő építészeti államtitkár és országos főépítész volt, a zsűri munkájában pedig Kádár Ferenc, Penc polgármestere is részt vett. Az eseményen beszédet mondott Perényi Lóránt, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti stratégiáért felelős helyettes államtitkára, akinek gondolatai a pályázat jelentőségéről és a jövő iskolájának víziójáról szóltak:

„Az igazi edukációban tágulunk. És ez valahol az építészeti tervezés processzusának az alapja is; nagyon szélesre kell tágulnia a befogadóképességnek; teret, szituációkat, igényeket, problémákat, kultúrát, megbízót, embereket, anyagokat, trendeket, műszaki megoldásokat, innovációkat, technológiát, települési struktúrát, viszonyokat, viszony rendszereket, történetet, történeteket, lehetőségeket kell tudni befogadni egyszerre, kinyílni ezer és egy lehetséges útnak majd elindulni egyen és következetesen végig menetelni rajta. És a kérdések gyakran megmaradnak, vagy meg is sokasodnak, mire célba érkezni látszunk… Ez egy kockázatvállalás. De kaland is, alkotás is, fejlődés, kísérletezés és kreatív játék is. Ami az eredményt illeti

a tervezői válaszok sokszínűsége, eleganciája, a tervek kidolgozottsága egyszerre szolgálta a bíráló bizottság örömét és tette rendkívül nehézzé is a munkáját.”

A felhívásra végül 38 pályamű érkezett, melyek közül a díjazottakat a bírálóbizottság szavaival mutatjuk be.

I. díj – Sztranyák Gergely, Sztranyák Veronika, Csató Kristóf és Tésits Katalin Júlia

Sztranyák Gergely, Sztranyák Veronika, Csató Kristóf és Tésits Katalin Júlia kifinomult, visszafogott terve I. díjban részesült
Fotó: Sztranyák Gergely, Sztranyák Veronika, Csató Kristóf és Tésits Katalin Júlia

A pályamű mértéktartó eleganciával, pragmatikus és időtálló építészeti eszközökkel válaszolt a kiírásban megfogalmazott komplex kritériumrendszerre.

A terv jól megfelel a magyar építészetről szóló törvény releváns alapelveinek, úgymint a szükséges minimum, a hagyományokon és a mai tudáson alapuló helybe illesztés vagy a polgári jóízlés és az építészeti minőség elvének.

A pályamű koncepciója négy alappilléren nyugszik: ezek a kontextus, a lépték, az átláthatóság és az örökítés. A négy sarokpont által kijelölt épület településképi szempontból jó arányú, hagyománykövetően illeszkedő, építéstechnológiai szempontból is könnyen kivitelezhető.

A tömeg tagoltságának mértéke és módja, a homlokzatok képzése kellő kifinomultságot és szerethetőséget kölcsönöz az új iskolának. Az épület éppúgy alkalmas a kislétszámú település kulturális és társasági eseményeinek megrendezésére, mint az iskola rendezvényeinek gördülékeny lebonyolítására.

A terv átgondolt tervezési koncepciója miatt nyerte el a bírálóbizottság tetszését
Fotó: Sztranyák Gergely, Sztranyák Veronika, Csató Kristóf és Tésits Katalin Júlia
Az alapos, elmélyült, kifinomult terv méltó Penc község épített örökségéhez,

barátságos atmoszférát teremt a jövő generációi számára életük első iskolás éveire, valamint kulturált, funkcionális munkahelyet biztosít az itt dolgozók számára a gazdaságos, a hatékony működés ígéretével.

A pályaművet kiemelkedően magas építészeti színvonala, átgondolt tervezési koncepciója és jól felépített funkcionális rendszere miatt a Bírálóbizottság I. díjban részesítette.

Megosztott II. díj – AD Reklámstúdió Kft. (Murum Studio)

Barátságos hangulatának és észszerű alaprajzának köszönhetően megosztott II. díjat nyert az AD Reklámstúdió terve
Fotó: AD Reklámstúdió (Murum Stúdió)
Funkcionalitás és atmoszféra – e két szó vezette a tervezők kezét a pályamű elkészítése során.

A terv túllép az iskolai funkción: Penc egész közösségének ajánlja a tereit, különösen a tágas, világos aulát, mely galériás kialakításával impozáns térélményt nyújt.

A pályamű részletesen elemzi az épület működését: a külső területeken a belső funkciókat kiegészítő udvarrészek jelennek meg, ilyen például a technikateremhez tartozó barkácsterasz.

Az alkotók a jövő generációk számára tervezték az épületet: az oktatás fejlődésével újfajta terekre is szükség lehet, így

a terven megjelennek kültéri tantermek, melyek előremutató példái a tanulási környezet újragondolásának.

A pályaművet ésszerű alaprajzi szerkesztése és barátságos, befogadó atmoszférája miatt a Bírálóbizottság Megosztott II. díjban részesítette.

Megosztott II. díj – Építész Kaláka Kft.

Az Építész kaláka Kft. terve a közösségi életet elősegítő térszervezése miatt megosztott II. díjban részesült
Fotó: Építész Kaláka Kft.

A pályamű hívószava egyértelműen a harmónia lehet. Az épület egyensúlyra törekszik természeti környezetével, épített kontextusával és önmagával egyaránt. Az épített környezetre arányos léptékű új épülettömegek válaszolnak, követve az Evva-kastély jellegzetes nyeregtetős–oromfalas formavilágát.

A terv kiemelten figyel a közösségi élet szervezésére: a folyosók kiszélesedésével egy-egy teremcsoporthoz külön zsibongó tartozik.

Az épületrészek közötti udvarok a használat intenzitása szerint differenciáltak: csendes, mérsékelt és hangos zónák alakultak ki, külön kis világot teremtve a gyermekek számára. Az udvarokat övező tornác megfelelő átvezetés a külső tér és a belső világ között, fizikai és szellemi síkon egyaránt. A pályaművet logikus alaprajzi szerkesztése és a közösségi életet elősegítő térszervezése miatt a Bírálóbizottság Megosztott II. díjban részesítette.

Megosztott III. díj – M-TEAMPANNON Kft.

Az M-Teampannon Kft. tervét nyugodt építészeti megfogalmazása miatt a Bírálóbizottság Megosztott III. díjban részesítette
Fotó: M-Teampannon Kft.

A pályamű hívószava egyértelműen az innováció lehet. Az oktatás során várhatóan egyre fontosabb lesz a csoportmunka: az alaprajzon bokorszerűen elhelyezett tantermek, közös projektterek elősegítik a közös tanulást, így a hagyományos oktatás mellett új, alternatív oktatás is megvalósítható az épületben.

A kültéri tantermek szintén előremutató elképzelések: az iskola falain kívül zajló oktatás elősegíti a holisztikus látásmód kialakítását az oktatás során.

A tervezett épület megjelenésében csendes és visszafogott; természetközeliségét a homlokzaton megjelenő nagy üvegfelületek, valamint a természetes anyagok használata egyaránt kiemelik. A pályaművet letisztult alaprajzi szerkesztése és nyugodt építészeti megfogalmazása miatt a Bírálóbizottság Megosztott III. díjban részesítette.

Megosztott III. díj – Idea Forma Kft.

Az Idea Forma Kft. terve a kastélyépülethez való finom illeszkedéssel nyerte el a megsoztott III. díjat
Fotó: Idea Forma Kft.

A pályaművet áthatja az egykori kúriaépület iránti tisztelet, miközben érzékenyen reflektál a környezetére. Az Evva-kastély tömegformálását idéző, annak karakteréhez igazodó iskola oromfalas, hosszházas formát kapott; az új épületszárnyak széthúzott tömegei szintén az egykori kúria épületére emlékeztetnek.

A tervezett iskola súlypontjában egy tágas aula kapott helyet, amely központi, „rendező” szerepével és izgalmas térbeli átlátásaival méltó helyszínként szolgálhat az iskola és Penc egész közösségének rendezvényei számára.

Az épület visszafogott megjelenésével az ismerősség érzését kelti, emiatt könnyen érthető, befogadható. A pályaművet a kúriaépület szellemiségének visszafogott építészeti eszközökkel való megidézése miatt a Bírálóbizottság Megosztott III. díjban részesítette.

Megvételt nyert tervek

Megvételt nyert a DMB Műterem, a MARP Kft., a TÉRPROFIL Kft. terve, valamint a DNS-Építészműterem Kft. és Turi Gergő közös munkája
Fotó: DMB Műterem, MARP Kft., TÉRPROFIL Kft., DNS-Építészműterem Kft. és Turi Gergő

A penci iskolaépület megvalósítása nem csupán az oktatás feltételeinek javítását szolgálja, hanem a közösség életében is mérföldkő lehet.

Az új iskola az itt tanuló gyerekek számára inspiráló és barátságos környezetet teremt majd, ugyanakkor kulturális események, közösségi programok befogadására is alkalmas lesz.

A nyertes pályamű megvalósulásával Penc egy olyan épülettel gazdagodik, amely egyszerre tiszteleg a település múltja előtt, és példát mutat a jövő fenntartható, emberléptékű építészetéből.