Az „Oszakába mentem!” sorozatunkban olyan fiatalok ötleteit mutatjuk be, amelyek a tervezőasztaltól egészen az Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjáig jutottak.

A világkiállítás a jövőről is szól. Arról, hogyan képzeljük el a következő évtizedeket, és milyen megoldásokkal reagálhatunk a társadalom és a környezet kihívásaira. A 2025-ös Oszakai Expon az Építési és Közlekedési Minisztérium pályázata pedig magyar fiataloknak is lehetőséget adott: építészek, tervezők, vizuális művészek és mérnökök osztották meg elképzeléseiket a nyolc tematikus hét egyikéhez kapcsolódva.
A magyar pavilonban bemutatott legjobb pályaművek
nemcsak a kreativitásról, hanem a jövő iránti felelősségről is tanúskodtak.

Oszakába mentem! sorozatunk következő részében ezek közül mutatunk be egy újabb inspiráló projektet és az alkotó gondolatait.
Takács Márton a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) diplomás formatervezője a CA/SE névre hallgató mikromobilitási jármű projektjével jelentkezett a pályázatra. Arról kérdeztük, hogy pontosan mit is takar az elnevezés, illetve hogy hogyan kapcsolódik ez az Expo témáihoz.


„Maga a projekt 2024 végén készült el, a BA tanulmányaim harmadik évének őszi félévében. 2025 elején a tanári zsűri kiválasztotta az egyetem által támogatott Red Dot Design Díjra nevezhető projektek közé, így szakmai segítséget kaptam a nevezési anyag előkészítésében, amit utána a világkiállításnál is hasznosíthattam” – mesélte Takács Márton a nevezés kapcsán, majd elmondta, hogy a témaheteket illetően nem volt nehéz dolga, hiszen a munkája tökéletesen illeszkedett A közösség és a mobilitás jövője című héthez.

A CA/SE koncepciója szerinte kifejezetten a városi közösségek mobilitási igényeire ad egyedi, innovatív megoldást, amely ötvözi a teherszállítást, a biztonságos, stabil közlekedéssel. De vajon mit is jelent ez a funkció ötvözés és honnan ered a név?
„A CA/SE pontosan ebből az ötvözésből eredeztethető, vagyis CArgo+SEat. A projekt két kulcsfontosságú e-rollerrel kapcsolatos problémát kezel: a biztonságot és a rakodókapacitást” – fejti ki.


Képzeljük el, hogy elmegyünk a boltba egy egyszerű pénteki vacsorához beszerezni az alapanyagokat. Sietünk, gyorsan meg akarunk fordulni, de meleg nyári nap révén nincs kedvünk tekerni a kerékpárt, ezért felpattanunk egy e-rollerre. Igen ám, de ott kezdődik a probléma, amikor a megpakolt vászontáskáinkkal kislattyogunk elégedetten a boltból és realizáljuk, hogy a rolleren nincs olyan kedves kis kosár, mint a biciklinken. Itt jön a legnagyobb dzsengabajnokokat is zavarba ejtő kísérletezés a szatyrok rögzítésével a testünk és a roller különböző pontjaira. Egy tejet a másik táskába, két avokádót vissza, egyik a roller kormányra egyet a nyakunkba. Cél, hogy az egyensúly megtartásával elindulhassunk végre. Komoly kihívás.
Márton szerint ez nem egyedülálló probléma és talán nem is a mi hibánk, ha nem találtuk meg a tökéletes pozíciót a táskákkal, hiszen részben ez hívta életre a CA/SE projektet, amelynek
mozgatórugója a biztonság és a praktikum egyidejű maximalizálása volt.
„A legtöbb hagyományos e-roller kialakítása az álló pozícióból és emiatt a magas súlypontból adódóan instabil, emellett több vagy nagyobb csomagok szállítására nem alkalmasak, ami balesetekhez vezethet” – fogalmazott a tervező.


A CA/SE egy stabil, ülőpozíciós járműként mutatkozott be, amely kifejezetten a városi használatra optimalizált rakodótérrel lehetővé teszi a kényelmes, biztonságos, különböző pakkokkal felszerelkezett közlekedést a városi környezetben és mindezt fenntartható módon.
„Az elől elhelyezett akkumulátor segít a súlyelosztással, míg a szélesebb kerekek a stabilitást fokozzák. Az ülő pozíció alacsony súlypontja javítja az irányíthatóságot, biztonságosabb vezetés közben.”
A jövővel kapcsolatban a tervező elmondta, hogy most friss hír, hogy
a CA/SE a Red Dot Design Díjat is elnyerte,
amely a világkiállításos megjelenéssel együtt komoly siker, de egyelőre nem tervezi a folytatást. Persze, ha valaki megkeresi egy további fejlesztés lehetőségével, nem zárkózik el a témától.
Nyitókép: Takács Márton