Az „Oszakába mentem!” sorozatunkban olyan fiatalok ötleteit mutatjuk be, amelyek a tervezőasztaltól egészen az Oszakai Világkiállítás magyar pavilonjáig jutottak.

A 2025-ös Oszakai Világkiállításra meghirdetett pályázat lehetőséget adott fiatal magyar alkotóknak, hogy gondolataikat és vízióikat egy nemzetközi közegben osszák meg. A pályamunkák az Expo nyolc tematikus hetéhez kapcsolódtak, melyek a jövő társadalmát különböző nézőpontokból például tanulás, biztonság, kultúra vagy fenntarthatóság közelítették meg. A sokszínű ötletek közül a legkiemelkedőbbek a magyar pavilon második emeletén, digitális formában kerültek bemutatásra.

A Hely.hu cikksorozatában ezúttal egy újabb pályamunkát és alkotóját mutatunk be. A kisinterjúnkból kiderül, mi az az OMNI és hogyan válik egy ötlet látványos koncepcióvá, illetve hogy mi a következő lépés egy világkiállításos megjelenés után.

Zoboki Zoltán idén diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen járműtervező designerként. A pályázatra leadott munkája az OMNI az autonóm szállítási rendszert egyesíti a tömegközlekedési hálózattal. Témáját tekintve nem is volt kérdés a projekt hét kiválasztása, amely a mobilitás és technológia metszéspontjára fókuszált és elmondása szerint ideális keretet adott pályázatának is. Zoltán elsődleges célja az volt, hogy egy funkcionális, skálázható és környezettudatos javaslatot dolgozzon ki a városi logisztika hatékonyabbá tételére.
„A koncepció onnan indult, hogy ma egyre több ember rendel online, miközben a városok már most is túlterheltek.
Ahelyett, hogy még több járművet küldünk az utakra, miért ne használnánk azokat, amik már amúgy is ott vannak?
A megoldás nem feltétlenül több technológia, hanem okosabb rendszerek és az erőforrások újraértelmezése” – mondta kérdésünkre Zoboki Zoltán az ötletről.
Ennek tükrében az OMNI nem egy újabb jármű, hanem egy újfajta városi gondolkodásmód. A meglévő infrastruktúrákra (buszhálózat, megállók) épít, és ezeket egészíti ki intelligens rendszerekkel. A cél nem csupán hatékonyság, hanem fenntarthatóság, rugalmasság és városi életminőség-javítás.
Képzeljünk el egy várost, ahol a reggeli csúcsforgalomban ugyanazok a buszok szállítják az embereket a munkahelyükre, amelyek éjszaka csendesen, ember nélkül, önvezető módban online rendelések csomagjait viszik célba. Nincs több külön teherautó, nincs több parkolóban veszteglő futárkocsi, és jelentősen csökken a városi forgalom zaj- és károsanyag-terhelése is.

Amilyen egyszerűnek hangzik az ötlet, annyira innovatív Zoltán terve. Az OMNI lényege, hogy a közösségi közlekedést és a csomagszállítást egy rendszerbe integrálja. A járművek átalakulnak a napszak szerint: nappal utasszállítók, éjszaka pedig automatizált szállítók. A belső tér ennek megfelelően néhány perc alatt átrendezhető: az ülések és a kapaszkodók lehajthatók és helyet adnak a rakodóplatformnak.

A csomagok tartós, újrafelhasználható tárolókban utaznak, amelyek a rendszer részei – sosem kerülnek ki a körforgásból. A koncepció szerint a város több pontján speciális megállók működnének, ahol a felhasználók egy terminálon keresztül vehetik át rendeléseiket. Miután pedig kiveszik a terméket, a doboz visszakerül a rendszerbe, így a csomagolási hulladék is drasztikusan csökken.


Az OMNI önvezető, moduláris buszokból álló rendszere lehetővé teszi, hogy a járművek csúcsidőn kívül automatikusan átrakodó üzemmódba kapcsoljanak, és szállítsanak a városon belül.
„Ez a kettős funkció nemcsak hatékonyabbá teszi a közlekedést és a kiszállítási folyamatokat, hanem jelentősen csökkenti a városi forgalmat és a környezeti terhelést is” – fogalmazott Zoltán.
A projekt a mobilitás és logisztika integrációját kínálja egy átgondolt, emberközpontú rendszerben. A jövővel kapcsolatban a tervező elmondta, hogy a koncepciót több nemzetközi pályázaton is elismerték már (például Red Dot Design Award, Milano Design Week, Toyota Logistic Competition 2024). Jelenleg pedig a lehetőségeket vizsgálja, hogy különböző cégekkel együttműködve valóban életre kelhessen az OMNI.
Nyitókép: Zoboki Zoltán / Hely.hu