Már nem szeretnénk letisztult katalógus otthonokban lakni és sarkosan követni a trendeket, ezek inkább inspirációk. De pontosan mik is ezek a trendek? Varró Zoltánnal, a Varrodesign alapítójával beszélgettünk arról, mit hozhat a 2025-ös év a dizájn területén.

Mit vár az új évtől általánosan szemlélve? Merre mozdulhat a belsőépítészeti iparág?
Mivel sok nemzetközi munkánk van, ezért nemcsak az itthoni, hanem a külföldi piacot is látjuk, így az én oldalamról ennek a kérdésnek a megválaszolása kicsit kettős. Általánosságban nézve azt gondolom tervező, belsőépítész szemmel, hogy szerencsére egyre fontosabb az embereknek a szűk környezetük, az otthonuk és annak a minősége. Az utóbbi években valamilyen szinten a social media hatásának felerősödésével ez talán még intenzívebbé vált, mint sok más területen, ahol nem éri ennyi impulzus adott témában a felhasználókat. Sokan támadják a közösségi oldalakat, de szerintem van pozitív hatása is annak, hogy ennyi vizuális ingert kapunk, és ezáltal érzékenyebbek lettünk olyan dolgokra, mint a dizájn. 30 évvel ezelőtt csak azok találkoztak a dizájnnal, a lakberendezéssel és az ilyen típusú esztétikával, akiket ez nagyon érdekelt. Ahhoz, hogy információt kapjunk arról, mi a trend, milyen egy szép hotel vagy otthon, illetve az aktuális divat, el kellett menni egy újságoshoz.

Tehát szükség volt az elhatározásra, hogy hajlandóak legyünk időt és pénzt áldozni ezeknek az ismereteknek a megszerzésére. Ezzel szemben a mai világban gyakorlatilag napi szinten hatnak ránk ilyen az jellegű tartalmak, ami fogékonyabbá tette azokat is, akiket korábban nem érdekelt a téma. Összességében azt gondolom, hogy az új évben tovább fokozódik majd ez a hatás, ami évről évre egyre jobban megfigyelhető.
Az emberek igénye sokkal erősebb lett a látottak hatására és szeretnének olyan helyre menni étterembe, olyan házakban, lakásokban élni, mint a példaképeik, a hírességek.
A fentiek alapján mi a tapasztalat, otthonuk kialakításánál is egyre többször bíznak meg szakembereket az emberek?
Egyértelműen igen és ez egy jó irány. Szoktam erről a kérdésről beszélni az ügyfeleimmel is, úgy megközelítve, hogy például ha elmegyünk fodrászhoz, ott szakemberre bízzuk a hajunkat, és nem állunk neki otthon egyedül levágni, mert nem értünk hozzá, akkor miért ne bíznánk szakemberre az otthonunkat is, amely az életünk valószínűleg legnagyobb és legdrágább befektetése?
Hiszen, ha a hajamat elrontom, az gáz ugyan, de felveszek egy sapkát és 1-2 hónap múlva nyoma sincs a hibának, viszont ha a lakásnál 10 milliókat rosszul fektetek be, az nem fog egy hónap múlva „kinőni”.
Szerencsére mostanra már tényleg jól állunk, és ha valaki megteheti, akkor a lakásával is szakemberhez fordul. Azért bíztatok mindenkit arra, hogy ezt a jövőben is tegye meg, mert hosszabb távon jó döntés lehet, ha a próbálgatások helyett segítséggel, de elsőre megkeressük azokat a megoldásokat, amelyek az ügyfél pénztárcájának és ízlésének is megfelelőek.
Említette, hogy „jól állunk” ezen a területen. Mire számít a 2025-ös évben?
Értelemszerűen az anyagi helyzet mindig befolyásolja az ilyen jellegű igényeket, hiszen akárhogy nézzük, a tervezés, a tervező munkája alapvetően még „luxuscikknek” számít. De én azt tapasztalom, hogy az irány jó, az igény erősödik, úgyhogy reménykedek a további növekedésben.
Milyen alapanyagok, stílusok, megoldások érdeklik leginkább belsőépítészeti szempontból az embereket?
Leginkább két stílusirányzat az, ami most hódít. Az egyik az ötvenes évek stílusa, ami nem a mi 50-es éveinkre vonatkozik, hanem inkább a szélesebb értelemben vett nagy világ, nyugati világ hangulatára, leginkább a francia, párizsi vagy a hollywoodi ötvenes évek, glamouros motívumaira.

Ezekben megjelennek az elegáns, drága anyagok, mint a márvány vagy a réz, illetve a különböző átvilágítható üvegek és persze a kövek, amelyek nagyon jól passzolnak ehhez a stílushoz és most divatosak is. A másik irány, ami nagyon sokaknak tetszik, az a boho. Személy szerint én ezt jobban szeretem. Az először említett irányzatnak a szöges ellentéte ez a dizájn.



Természetesség, rusztikus falfelületek, natúr fa használat, nád, világos színek és kötött felületek jellemzik. Helyet kapnak a levél motívumok és a zöld színek, amik szintén meghatározzák ezt a stílust. Mind a kettő nagyon jó és külön izgalmassá teszi ezt az időszakot, hogy két ennyire eltérő irányzat a trend. Nincs rossz vagy jó divat, viszont én a trendek követésén túl mindig arra szoktam mindenkit biztatni, hogy a saját személyiségünkhöz igazítsák a helyett mert akkor fog csak igazán jól működni.
Senki sem szeretne egy katalógusban lakni, bármilyen szép is az a katalógus.
Úgyhogy egy dizájn csak úgy lehet az igazi, ha ezek az irányzatok csak inspirációk, kiindulópontok, amelyeket a saját arcunkra tudunk formálni.
Ha három szóban kellene összefoglalnia egyfajta jóslatként, hogy milyen lesz 2025-ben a belsőépítészet, mik lehetnének az év kulcs motívumai?
Nehéz három szóban összegezni, de dióhéjban az elhangzott irányok alapján, amiket kiemelnék az a „natúr”, vagyis a természetesség és a megnyugvás, az ellentétként említett stílus, a hollywoodi csillogás és harmadikként pedig az otthon melege.
Nyitókép (portré): Sárosi Zoltán