Igazi mérnöki bravúrnak lehetünk tanúi: Kínában rekordhidak épülnek a Jangce folyó fölött. A mérnöki teljesítmény több szempontból is jelentős, ez jól látszik, ha a hazai társaival vetjük össze.

Kína az utóbbi években nemcsak gazdasági teljesítményével, hanem infrastruktúra-fejlesztéseivel is világ élvonalába lépett. Különösen igaz ez a hídépítészetére: a Jangce folyón létesített rekorddöntő hidak műszaki és mérnöki bravúrok.
A Changtai Jangce-híd és a Guanyinsi Jangce-híd jogosan kerültek a világ figyelmének középpontjába, mivel több kategóriában is rekorderek.
A Jangce folyó Ázsia leghosszabb, egyben a világ harmadik leghosszabb folyója,
amely 6 300 kilométer hosszan szeli át Kínát a Tibeti-fennsíktól egészen a Kelet-kínai-tengerig. A folyó szélessége szakaszonként jelentősen változik: átlagosan 1–3 kilométer, de a középső és alsó szakaszain – különösen a torkolati részen – akár a 10 kilométert is elérheti. Nem véletlen, hogy a Jangce áthidalása különleges mérnöki kihívást jelent.

A Changtai Jangce-híd
A Changtai Jangce-híd Jiangsu tartományban található, és Csangcsou városát köti össze Tajcsou városával.
A híd teljes hossza 10,03 kilométer, fő fesztávolsága 1 208 méter, amellyel jelenleg a világ leghosszabb kábelhídjának számít.
A kétszintes híd felső szintjén hat forgalmi sávos autópálya, míg az alsó szinten egy kétvágányú intercity vasútvonal és egy közút kapott helyet. A pilonok magassága eléri a 352 métert, amely a világ legmagasabbjai közé repíti a létesítményt.
A híd a fentieken túl több világcsúcsot is tart, például ez a legnagyobb fesztávú kombinált autó-vasút acélrácsos híd és az építményé a leghosszabb folyamatos acélrács szerkezet.

A Changtai Jangce-híd kivitelezésének egyik legfigyelemreméltóbb mérnöki mozzanata a főtartó zárása volt, amelyet a legfrissebb, hiteles források szerint kevesebb mint két milliméteres eltéréssel hajtottak végre – ez a nemzetközi hídépítésben is kiemelkedő pontosságnak számít.
A szerkezeti kialakítás részeként két 388 méteres acélíves hídelemet és egy háromszor 124 méteres folyamatos acélrácsos szakaszt is beépítettek, amelyek tovább erősítik a híd műszaki jelentőségét. Bár a fő szerkezeti munkálatok 2024 végére befejeződtek, és a tartószerkezet lezárása is megtörtént,
a híd teljes körű forgalomba helyezéséről 2025. június elejéig nem jelent meg hivatalos közlemény.

A Guanyinsi Jangce-híd
A másik kiemelkedő projekt, a Guanyinsi Jangce-híd Hubei tartományban épül a Wuhan–Songzi gyorsforgalmi út részeként. Teljes hossza 1 860 méter, főnyílása pedig 1 160 méter, így jelenleg
ez a világ leghosszabb közúti kábelhídja.
A 41 méter széles, kétszintes híd három-három forgalmi sávot biztosít mindkét irányban. A projekt különlegessége, hogy ez az első alkalom, amikor 1 000 métert meghaladó főnyílás esetén hibrid acél–UHPC (ultramagas teljesítményű beton) tartószerkezetet alkalmaztak, amely jelentősen növeli a teherbírást és a tartósságot.

A Guanyinsi hídhoz a világ legnagyobb átmérőjű súrlódó cölöpjeit használták fel, és beépítették a világ legszélesebb és legnehezebb előregyártott tolóbeton hídgerendáit is. A projekt során a környezetvédelmi szempontokat is kiemelten kezelték: az ideiglenes munkagödröket például tartós árvízvédelmi művekké alakították át.

A két híd nemcsak mérnöki rekordokat állít fel, hanem stratégiai jelentőségű fejlesztésként is értelmezhető. A Jangce-delta térségének közlekedési és gazdasági integrációját előmozdító infrastruktúra-fejlesztések kulcsfontosságú elemei ezek, amelyek támogatják Kína globális gazdasági és logisztikai kapcsolatrendszerének bővítését.
Magyarországi hidak: méret és jelentőség
A kínai rekorderekhez képest a magyar hidak léptéke jóval kisebb, de regionális szinten ez szerepe is jelentős. A leghosszabb magyarországi Duna-híd a Megyeri híd, amely Budapest északi határában található és az M0 körgyűrű része. Teljes hossza 1 862 méter, legnagyobb fesztávolsága 300 méter. A híd 2008-ban készült el, és négysávos gyorsforgalmi kapcsolatot biztosít a Duna két partja között.
Az ország legrégebbi és legismertebb hídja a Lánchíd, amely 1849-ben nyílt meg a forgalom előtt. Főnyílása 202 méter, ami építése idején technikai bravúrnak számított. A híd teljes hossza 375 méter, és kizárólag közúti forgalmat szolgál, sőt az elmúlt években már személyautó-mentes is.

A Pentele híd, amely Dunaújváros mellett található, 2007-ben épült. Teljes hossza 1 682 méter, főnyílása 308 méter, ezzel a legnagyobb fesztávolságú magyar hídnak számít.

A sor pedig bővül, épp egy éve adták át a Kalocsa és Paks közötti új Duna-hidat és hosszú idő után végre zajlik a mohácsi Duna-híd építése is.
Emellett Magyarország is büszkélkedhet Guinness-rekorder híddal, a sátoraljaújhelyi Nemzeti összetartozás hídja a maga 723 méterével a világ leghosszabb fesztávolságú gyalogos függőhídja.
Budapest Főváros Önkormányzata. (2021). Lánchíd felújítási dokumentáció. https://budapest.hu/Lanchid-felujitas
Encyclopaedia Britannica. (2024). Yangtze River. https://www.britannica.com/place/Yangtze-River
Seetao. (2024, May 4). Changtai Yangtze River Bridge to open in 2025. https://www.seetao.com/details/215647.html
Seetao. (2025, February 6). Engineering innovations behind the Guanyinsi Yangtze River Bridge. https://www.seetao.com/details/230193.html