A németországi Fekete-erdő keleti szélén, Rottweil városa mellett egy különös építmény magasodik. Egy olyan felhőkarcoló, ahol senki sem lakik és még csak nyüzsgő irodákat sem alakítottak ki a hatalmas házban. Vajon milyen céllal épültek ezek a többszáz méter magas tornyok a világ minden táján és mit rejtenek valójában?

A németországi Fekete-erdő keleti szélén, Rottweil mellett egy furcsa épület tör az ég felé. A felhókarcoló az ország legmagasabb épületei közé tartozik a több mint 243 méteres magasságával. A tornyon meglepően kevés az ablak, gyakorlatilag csak a felső részén vannak üveges felületek. A szokatlan dizájn pedig egyértelmű bizonyítéka, hogy a házban bizony nem luxuslakások vagy modern irodák vannak. Egészen más céllal épült.
A TK Elevator Turm néven ismert épület belsejében 12 akna található, ahol a német gyártó, a TK Elevator a legújabb liftmodelljeit teszteli. A neves cég a New York-i One World Trade Centerhez is szállított lifteket és a németországi építményen kívül Atlantában és a kínai Zhongshanban is működtet teszttornyokat. Utóbbi a lenyűgöző 248 méteres magasságával, háromszor magasabb, mint a Szabadság-szobor.

Ha már a rekorder teszttornyokat vesszük számba, nem hagyható ki a sorból a dobogós H1 Tower sem, amelyet a japán Hitachi üzemeltet a kínai Guangzhouban. A városban nem ritkák a felhőkarcolók, de ez az egyik legmagasabb épület. 289 méteres magassággal New Yorkban is a 25 legmagasabb épület között lenne, Los Angelesben pedig a harmadik legmagasabbként tartanák számon.
Jelenleg Los Angelesben súlyos tűzvész pusztít. A részletekről és az épületeket ért károkról korábbi cikkeinkben már írtunk.
A liftek teszttornyai „kicsit olyanok, mint egy Forma-1-es csapat tesztpályája”– fogalmazott Tomio Pihkala, a finn Kone liftgyártó cég technológiai vezetője egy telefonos interjúban. „A teszttornyok létezésének elsődleges és legfontosabb oka az, hogy bizonyos biztonsági funkciók ellenőrzése csak valós környezetben lehetséges.”
A valóság mint modell
A Kone, amely többek között telepített lifteket a Taipei 101-be, amely 2004 és 2010 között a világ legmagasabb épülete volt és a londoni The Shardba, 1967-ben nyitotta meg első teszttornyát a finnországi Hyvinkääben. A vállalat azóta további négy tesztelésre használt tornyot is épített, amelyek közül a legmagasabb a kínai Kunshanban található és 235 méter magas.
„A teszttornyokban a felvonó valós működési körülményeit modellezzük, a normál felhasználók jelenléte nélkül”
- fogalmazott Pihkala.
Elmondta, hogy ez egyúttal kiváló helyszín a felvonó minőségének, kényelmének és megbízhatóságának ellenőrzésére is.
A biztonsági tesztek között van olyan is, amely szabadesést szimulál. A szakértő ismertette, hogy ez nem egy valódi lift, hanem egy azzal egyenértékű tömeg. Ebben az esetben a vészfékrendszernek és a biztonsági felszerelésnek aktiválódnia kell, hogy a lift biztonságosan megálljon és senki se sérüljön meg egy valós helyzetben. Pihkala hozzátette, hogy egyes teszttornyok azért ilyen magasak, mert a legtöbb modern lift olyan gyors, hogy hamar kifut a helyből.
„Ha gyorsabb a lift, akkor természetesen magasabb teszttoronyra van szükség. A nagy sebességű felvonók több mint 9 méter/másodperc sebességgel haladnak, és az ilyen típusú felvonók teszteléséhez elegendő helyre van szükség a maximális sebességre való felgyorsuláshoz, majd a lassuláshoz” – magyarázta.
A felfelé építés és a függőleges irányú tesztelés, azonban nem az egyetlen lehetőség.
A világ leghosszabb felvonótesztelő létesítménye a föld alatt van.
Ez a finnországi Tytyriben található és egy működő mészkőbánya része, amely több mint 350 méter mélyre nyúlik.
„Ez egyedülálló az iparágunkban” – mondta Pihkala a létesítményről és hozzáfűzte: ez a helyszín lehetővé teszi, hogy akár egy kilométer magas épületekhez is alkalmas lifteket teszteljenek. A bányának összesen 11 aknája van, amelyek együttes hossza több mint 1600 méter.
Mint minden felhőkarcolónak, a lifttornyoknak is ellen kell állniuk az erős szélnek, amely megingást okozhat és befolyásolhatja a vizsgálati eredményeket is. Néhány tornyot ezért tömegcsillapítókkal szereltek fel. Ezek lényegében masszív lengőkarok, amelyek ellensúlyozzák a heves időjárás vagy akár a földrengések által okozott rezgéseket. A világ 20 legmagasabb épületének körülbelül egyharmadánál van ilyen vagy hasonló rendszer kiépítve.
Azonban azok a mérnökök, akik a felvonótechnológiát szélsőséges körülmények között is szeretnék tesztelni, ezeket a tömegcsillapítókat pontosan az ellenkezőjére is használhatják: a rezgések elnyelése helyett azok létrehozására.
A Rottweilben található TK Elevator Testturm egy 200 tonnás, négy acélkábelre felfüggesztett, hangolt tömegcsillapítóval rendelkezik, amelyet két motorral lehet mozgásba hozni. Az így létrejövő rezgés a TK Elevator szerint a szél és a földrengések szimulációját idézi elő, amelyek a felvonófejlesztés legnagyobb kihívásai közé tartoznak.
Turisztikai látványosság
A Rottweil-torony üvegszálas külseje elegáns, átlátszatlan megjelenést kölcsönöz a toronynak. A TK Elevator szerint a homlokzat amellett, hogy védi az épületet a napsugárzástól és a széltől, hozzájárult ahhoz, hogy az épület helyi építészeti nevezetességgé váljon.

A torony 2017-es megnyitása óta turisztikai látványossággá vált, sőt, évente egy versenyszerű „lépcsőfutásnak” is otthont ad, amely több mint 1000 résztvevőt vonz a helyszínre. A legtöbb látogató azonban a kilátóterasz miatt jön, amely Németország legmagasabbja, és ahonnan zavartalan kilátás nyílik a Fekete-erdőre és persze gyors lifttel lehet feljutni a tetejére.
„A látogatókat 30 másodperc alatt 232 méter magasra viszik. Az utazás sebessége másodpercenként 8 méter és tiszta időben az utazók a svájci Alpokat is láthatják” – mondta Beate Höhnle, a torony vezetője a CNN-nek. Hozzátette, hogy nem számít, hogy az év melyik időszakában, a torony és a kilátás mindig valami különlegeset kínál.
Nyitókép: TK Elevator Testturm: Sebastian Gollnow/picture alliance/Getty Images