A debreceni Magyar Közlekedési Múzeum tervpályázatán a Bírálóbizottság három pályamunkát részesített megvételben: a NAPUR Architect körmotívumokra építő, a természettel finoman kommunikáló tervét, a Tecton lebegő hatású, dinamikus épületkoncepcióját, valamint a BORD Építész Stúdió légies, pavilonszerű megoldását. Mindhárom munka egyszerre tiszteleg a múlt előtt és sugall izgalmas jövőképet, újragondolva a múzeumi élményt a mobilitás témájában.
A tavalyi ötletpályázatot követően az Építési és Közlekedési Minisztérium idén nyáron tervpályázatot indított a debreceni Magyar Közlekedési Múzeum megvalósítására. Az intézmény új otthona a tervek szerint nem csupán látványos épületként funkcionál majd, hanem olyan interaktív térként, ahol a közlekedés múltja és jövője egy átfogó élmény részeként tárul a látogatók elé. A 2025-ös pályázat célja az volt, hogy olyan koncepció szülessen, amely túlmutat a hagyományos kiállításokon: inspirál, oktat, és valós kapcsolatot alakít ki az érdeklődők és a technológiai innovációk között. A pályázati program középpontjában egy modern, fenntartható elvekre épülő, természetes anyagokkal dolgozó múzeumi komplexum áll.
A tervek nemcsak a klasszikus járműtörténetet mutatják be, hanem a mobilitás jövőjére is reflektálnak.
Az interaktív installációk, technológiai élmények és kísérletező terepek egyaránt lehetőséget kínálnak családoknak, szakmai közönségnek, valamint mindazoknak, akiket érdekel, milyen lesz a közlekedés a következő évtizedekben. Korábbi cikkeinkben bemutattuk a tervpályázat első három helyezettjét, ebben az írásban pedig a megvételt nyert terveket ismertetjük. A pályamunkákat a bírálóbizottság értékelésével mutatjuk be.
Kiemelt megvétel – NAPUR Architect
„A kör a teljesség, tökéletesség, a végtelen szimbóluma – a legegyszerűbb és legősibb jelképe az emberiség kultúrájának. Érthető, hogy a pályázók ezt a szimbólumot idézték meg tervükben, emelkedettséget és harmóniát közvetítve alkotásukkal. A kör motívuma a kerék fizikai valójában ölt testet; a haladást, a mozgást jelenti – finoman, de egyértelműen utalva az épület funkciójára. Az alföldi „halmok”-ra emlékeztető tömegformálás a természeti környezet, azaz a hely szellemének mély és érzékeny megértéséről tanúskodik.
Az épület kommunikál környezetével: a homlokzati architektúra a természet befogadásának szép metaforája.
Az alaprajzi struktúra átgondolt elrendezése lehetővé teszi a folyamatosan változó kiállítások rugalmas befogadását. A pályaművet flexibilitása, kedvezően kialakított kiállítóterei és a tájba illesztés finom gesztusa miatt a Bírálóbizottság Kiemelt Megvételben részesíti.”
Megvétel – Tecton
„A dinamikusan formált, jelszerű épület egyaránt illeszkedik az Alföld határtalan, délibábos miliőjébe és a közeli autógyárak indusztriális környezetébe. A végtelenben feloldódó, lebegő hatást az egyedi homlokzati architektúra közvetíti, így könnyítve a tájra nehezedő épülettömeget. A pályamű bravúrosan kapcsolja össze a további felmerülő ellentétpárokat is: az autóipar környezetterhelő hatását a terv koncepciójába integrált fenntarthatósági törekvések szépen ellensúlyozzák.
A dinamizmus az épület belső világában is megjelenik: áramló, egymásba kapcsolódó terek vezetik a látogatót az impozáns hatású belső térsorban.
A harmonikus és jól működő centrális alaprajzi szerkesztés egyértelműen igazolja a koncepció építészeti érvényességét. A pályaművet következetesen végigvitt, feszes szerkesztése és impozáns belső téri világa miatt a Bírálóbizottság Megvételben részesíti.”
Megvétel – BORD Építész Stúdió
„A légies, autópálya felé forduló, pavilonszerű épületben az alkotók kifinomult építészeti nyelvezettel fogalmazták meg a landmark-szerűségről és a jövő múzeumáról alkotott víziójukat. Keleties szűkszavúsága felébreszti a kíváncsiságot, lendületes tömegformálása vonzza a tekintetet. A terv különlegessége az elgondolkodtató koncepcióban rejlik: a látogatók járművei a kiállítás részét képezik, így keltve életre a dinamikusan változó tárlatot.
Az épület környezetét biodiverz esőkertek, tanösvények gazdagítják, finoman puhítva az ipari környezet nyers karakterét.
A belső területek átgondolt vonalvezetése határozottságot és szakértelmet sugall. Tiszta alaprajzi szerkesztés, sallangmentes, egyszerű építészeti nyelvezet jellemzi a pályaművet; magától értetődő, logikus épületet eredményezve. A pályaművet letisztult építészeti nyelvezete és különleges koncepcionális javaslatai miatt a Bírálóbizottság Megvételben részesíti.”
A megvételben részesült pályamunkák is egyértelműen bizonyítják, hogy a debreceni Közlekedési Múzeum nem csupán egy épület lesz, hanem élmény és inspiráció forrása minden látogató számára. Az intézmény megvalósulása izgalmas és interaktív élményt ígér, amely a családokat, a szakmai közönséget és a közlekedés iránt érdeklődőket egyaránt megszólítja.