Rend a zűrzavarban – Egy elmélet az építészetről Nikos Salingaros szemével

Katona Vilmos

Miért hat egyes épületek látványa megnyugtatóan, amíg mások feszültséget keltenek bennünk? Mi teszi az élő városokat élhetővé, és mitől válik egy tér idegenné vagy rideggé? Ezekre a kérdésekre keresi a választ Nikos Salingaros „Egy elmélet az építészetről” című könyve, amely hamarosan talán magyar nyelven is elérhető lesz.

Salingaros neve egyre ismertebb a klasszikus, emberközpontú várostervezés hívei körében – de könyvének jelentősége messze túlmutat a szűken vett szakmai közeg érdeklődésén. Az Egy elmélet az építészetről (A Theory of Architecture) című könyv szerzője matematikus, aki nemcsak építészeti kérdésekre keresi választ, hanem azokra a biológiai, pszichológiai és kulturális összefüggésekre is, amelyek meghatározzák viszonyunkat az épített környezethez. Könyvében azt állítja:

az építészet nem önkifejezés, hanem felelősség.

Nem elég látványosnak lenni – az épített térnek működnie is kell, és kapcsolatba kell tudnia lépni az emberrel.

A kadzsurahói Mahadéva-templom (India)
Fotó: Sarah Welch (Wikimedia Commons)

Élő struktúrák, természetes formák

A III. Károly király előszavával ellátott és Michael Mehaffy, Terry Mikiten, Débora Tejada és Hing-Sing Yu közreműködésével kiadott mű kulcsfogalma az „élet” az építészetben. Ez alatt azonban nem biológiai szöveteket, hanem térbeli, formai és aránybeli kapcsolatokat kell érteni. A könyv egyik központi tézise, hogy az ember veleszületetten érzékeny azokra az összetett, hierarchikus struktúrákra, amelyeket a természet is létrehoz. Ha ezek hiányoznak – mint sok modern épület esetében –, az érzékelés zavart szenved, és a tér idegenné válik. Az életet hordozó forma Salingaros szerint tehát nem stíluskérdés, hanem tudományosan vizsgálható jelenség, amelyet a matematika, a fizika, sőt a hálózatelmélet eszközeivel is le lehet írni.

Salingaros építészeti elméletének egyik alapvető újítása az, hogy

a formaérzékelés és térélmény biológiai–kognitív alapjait kutatja,

és ezeket matematikai modellekkel is alátámasztja. Megközelítése multidiszciplináris: az építészetet nem elszigetelt esztétikai vagy mérnöki gyakorlatként, hanem összetett rendszertudományi és lélektani folyamatként értelmezi.

A wellsi katedrális nyugati homlokzata (Nagy-Britannia)
Fotó: David Iliff (Wikimedia Commons)

A formák természete: fraktálok és léptékhierarchia

Salingaros egyik kulcsfogalma a hierarchikus skálák jelenléte az építészetben. Megfigyelése szerint az emberi tudat a természetes formákkal analóg módon szervezett épületeket preferálja, vagyis azokat, amelyekben különböző léptékű részletek ismétlődő és arányos viszonyban állnak egymással. Ez a felismerés összhangban van a fraktálelmélet alapjaival – Benoît Mandelbrot nyomán –, amely szerint az élő rendszerek léptékről léptékre hasonló struktúrákat tartalmaznak, így nagyobb információs sűrűséget közvetítenek.

Salingaros matematikai modelleket is alkalmaz ezeknek a rendszereknek az elemzésére. A személyes tér érzékelésének leírására például hálózatelméleti modellt használ, míg a vizuális komfort és formai egyensúly kérdését a topológiai vagy energetikai egyensúllyal hozza összefüggésbe. Ezek a modellek azt próbálják megragadni, hogyan érzékeli és értelmezi az emberi agy a környezetében lévő formákat.

A loosi Notre Dame park házsora (Franciaország)
Fotó: Velvet (Wikimedia Commons)

Kritika és alternatíva

Salingaros célja nem csupán elméleti: könyvében konkrét algoritmusokat is megfogalmaz, amelyekkel „élő” városok és épületek tervezhetők. Ezek között szerepelnek például a környezeti illeszkedést vizsgáló szempontok, az épület bővíthetőségének és alkalmazkodóképességének szabályai, valamint a helyi anyaghasználat és építészeti mintázatok alkalmazása.

Módszertani szempontból ezek a szabályok nem tervezési receptek, hanem generatív elvek – azaz

nem előírják a formát, hanem az alapelemek viszonyait és dinamikáját határozzák meg, ahogy azt a természet is teszi.

A könyv egyúttal kemény bírálata is a huszadik század építészetének. Salingaros a modernizmus dogmáit a vizuális monotonitás, az emberi lépték figyelmen kívül hagyása és a társadalmi kontextusból való kiszakítottság alapján kritizálja. A formakövetés pusztán esztétikai vagy gépies megközelítése helyett a szabályos összetettség elvét javasolja: azokat a dinamikus rendszereket, amelyek nemcsak szemet gyönyörködtetnek, de rezonálnak is az emberi test léptékére és az ember érzékelési folyamataira.

A kötet alternatívát kínál azok számára, akik szeretnének túllépni a látványcentrikus építészeten, és visszatalálni az emberi, hosszú távon működőképes épített környezethez. Salingaros több fejezeten keresztül mutatja be, hogyan lehet ezeket az elveket a várostervezésben, közterek kialakításában vagy akár egy egyszerű lakóépület tervezésében is alkalmazni.

A marokkói Fez óvárosa naplementében
Fotó: Esin Üstün (Wikimedia Commons)

Miért olvassuk el?

A könyv hiánypótló műként szolgálhat azoknak, akik komolyan érdeklődnek a valóban környezet- és kultúratudatos építészeti tervezés iránt. A szerző neve ugyan nem szerepel a trendi építészek listáján, de írásainak hatása megkérdőjelezhetetlen: több kontinensen tanítják, és elméletei nemcsak a tervezők, de a pszichológusok, szociológusok és mesterséges intelligenciával foglalkozók figyelmét is felkeltették.

Salingaros könyve nem csupán szakmabelieknek, és nem csak azoknak való, akik a klasszikus építészet hívei – épp ellenkezőleg: olyan gondolkodásmódot mutat be, amely túlmutat az építészszakmán, a stílusokon, és az emberi térélmény mélyebb rétegeit tárja fel. Egy olyan korban, amikor az építészetet egyre gyakrabban mérik drónfotókon és kattintásokon, érdemes elidőzni e könyv fejezetei között, hogy megtanuljunk újra tudatosan látni – és talán építeni is.

Firenze látképe
Fotó: Amanda44 (Wikimedia Commons)

A szerző az MMA-MMKI kutatója

Nyitókép: Az iszfaháni Sah-mecset külső boltozata, Irán (Fotó: Diego Delso, Wikimedia Commons)