Tengerjáróból budapesti bulihajó – A KASSA története

Buliztál már egy 80 éves hajón, amely túlélte a világháborút és átszelte a Földközi-tengert? Ha még nem, itt az ideje, hogy felfedezd a budapesti Szilágyi Dezső térnél álló Kassa hajót, Budapest legkülönlegesebb klubhelyszínét, ahol a történelem és az elektronikus zene találkozik. Összegyűjtöttük a Kassa hajó legizgalmasabb titkait – garantáltan más szemmel nézel majd rá legközelebb, amikor a fedélzeten hajnalig táncolsz.

Tengerjáró egy tenger nélküli országból

Hihetetlen, de a Kassa eredetileg nem dunai bulikra, hanem nemzetközi áruszállításra épült. Az 1930-as évek végén született meg az ötlet, hogy Magyarország, hiába nincs tengere, mégis saját tengerjáró flottát építsen.

A megoldás: a Duna-tengerjáró hajók, amelyek a Dunáról átrakodás nélkül juthattak el egészen a Földközi-tengerig.

A Kassa az ötödik ilyen hajóként készült el, és 1939-ben bocsátották vízre. Abban az időben igazi technológiai csúcsterméknek számított: 77 méteres hossza és 800 lóerős dízelmotorjai révén magabiztosan szelte a nyílt tengert – nem kis teljesítmény ez egy magyar hajótól!

A Kassa hajó 1939-ben épült a Ganz Hajógyár újpesti telepén
Fotó: Fortepan / Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum / Ganz gyűjtemény

Háborús hősként élte túl a világégést

A második világháború során a Kassa békés kereskedelmi útjai félbeszakadtak, a hajót hadiszolgálatra vezényelték.

Részt vett a Krím-félsziget evakuálásában is – sok társával ellentétben azonban túlélte a háborút.

1944 végén osztrák vizekre menekítették, így megúszta a bombázásokat és a front pusztítását. 1947-ben tért vissza Magyarországra, már „Debrecen” néven, hiszen addigra Kassa városa már nem tartozott az országhoz. A következő két évtizedben szorgosan fuvarozott tovább, míg végül 1964-ben nyugdíjba vonult – de a története még csak ekkor kezdődött igazán.

Bár a Kassa hajó ma teljesen új életet él, a részletek még a tengerjáró időszakra emlékeztetnek
Fotó: Kaiser Ákos

Majdnem múzeum lett – de inkább bulihelyszín

A hajó hosszú ideig az újpesti hajógyárban rostokolt, úszó műhelyhajóként vegetált, mígnem 2004-ben egy hajózástörténeti alapítvány fel nem ismerte benne a történelmi értéket.

A megmaradt utolsó Duna-tengerjáróként felújították, és 2006-ban ünnepélyesen visszakeresztelték Kassává.

Felvetődött az ötlet, hogy múzeumhajóként kapjon új funkciót – például tengerészeti és víz alatti régészeti kiállításokkal –, de a szükséges támogatás hiányában ez végül nem valósult meg. A Kassa újra csak csendben ringatózott a Dunán, míg végül új szerepre nem talált.

A Kassa hajó az utóbbi években menő bulihelyszínként működik
Fotó: Kaiser Ákos

A hajó, ahol a techno és a történelem találkozik

2017-ben indult el a Kassa új élete a szórakozás világában: TRIP Hajó néven nyitotta meg kapuit kulturális és zenei rendezvények helyszíneként.

A különleges fedélzet hamar a főváros kedvence lett – egyszerre szolgált klubként, koncerthelyszínként és szabadtéri teraszként.

A hajóban egyszerre lüktetett az elektronikus zene és a több mint 80 évnyi történelem. A projekt négy sikeres évet futott, majd új lendületet kapott egy új menedzsment keze alatt.

A hajó eredeti berendezéséből alig maradt valami, ám a fedélzeten még ma is látható a daru, amellyel egykor az árut emelték be
Fotó: Kaiser Ákos

2024-től újra KASSA, és talán sosem volt ilyen menő

A legújabb fejezet 2024-ben kezdődött: a hajó eredeti nevén, friss dizájnnal és profi hangtechnikával nyílt meg újra, immár Budapest egyik legkorszerűbb elektronikus zenei klubjaként.

A cél egyértelmű: a KASSA fedélzete legyen a város techno-, house-, DnB- és psy-rajongóinak törzshelye.

A hajó belsejében többtermes klubrendszert alakítottak ki, elsőrangú akusztikával és fénytechnikával, míg a tetőteraszon továbbra is elérhetőek a nappali, kültéri programok. Történelem, innováció, zene – mindez egy 1939-es hajótestbe zárva.

A Kassa hajó 2024 óta ismét az eredeti nevét viseli
Fotó: Kaiser Ákos

Több mint buli – legenda a Dunán

Kevés hely van Budapesten, amely egyszerre múltidéző és jövőbe mutató – a Kassa hajó pontosan ilyen. Ha legközelebb hajnalban a tánctéren állsz, vagy csak egy koncerten ringatózol a fedélzeten, jusson eszedbe: ezen a hajón valaha katonák utaztak a háborúba, áruszállítók dolgoztak a fedélzeten, majd történészek álmodtak belőle múzeumot. Ma pedig a te sztorid részévé válik.