Új feszített vasbeton főtartók születése

100 évre tervezve: a FERROBETON új hídgerendái átírják a szabványokat

Nyerges Viktória

Mitől lesz egy hídgerenda jövőálló? A FERROBETON GINOP Plusz támogatással megvalósított kutatás-fejlesztési projektje erre a kérdésre adott mérnöki választ. Két új típusú feszített vasbeton főtartó – az „I” és a Kelet-Európában egyedülálló „U” keresztmetszetű hídgerendák – született meg, amelyek 100 éves élettartamra, megemelt terhelési előírásokra és költséghatékony gyárthatóságra lettek optimalizálva. A vasbeton immár nem csupán szerkezeti elem, hanem innovációs platform, amely egyszerre válaszol a 2026-os Eurocode szabványokra, a karbonlábnyom csökkentésére és a beruházói hatékonyság igényeire.

GINOP Plusz támogatással zárult kutatás-fejlesztési projekt újítja meg a hídgerendák piacát

Hogyan lehet egy hagyományos építőanyag, mint a vasbeton, egyszerre gazdaságosabb, erősebb, tartósabb és innovatívabb? A válasz: a FERROBETON legújabb fejlesztése. A dunaújvárosi székhelyű cég közel 600 millió forintos beruházással – melyből 297,55 millió forint európai uniós támogatás – valósított meg egy mérnöki áttörést: két új, nagy teljesítményű hídgerenda-típus született meg – az „I” és a Kelet-Európában is unikális „U” keresztmetszetű gerendák.

A szabvány előtt járva – miért volt szükség a fejlesztésre?

2026-tól kezdődően a hídépítést az Eurocode új generációja fogja szabályozni, amely jelentősen megemeli az elvárt teherszinteket. Innentől majd minden új hídnak a megerősített tervezési paraméterek mentén kell készülnie. Ez a változás visszahat a teljes hídépítési folyamatra – különösen azokra a tartószerkezeti elemekre, amelyek a legnagyobb statikai igénybevételnek vannak kitéve.

A FERROBETON 2022 tavaszán felismerte, hogy nem elég követni a változást – elébe kell mennie. A cél az volt, hogy az új teherszintekhez illeszkedő tartószerkezeteket fejlesszenek, amelyek 100 éves élettartammal, fokozott tartóssággal és optimalizált szerkezeti kialakítással rendelkeznek.

FERROBETON 2022 tavaszán felismerte, hogy nem elég követni a változást
Facebook
Fotó: Ginopt hatás

Mit jelent ez a gyakorlatban?

A kutatás-fejlesztés eredményeként két új hídgerenda-típus született meg.

Az egyik típus az „I” keresztmetszetű hídgerenda, melynek nyílástartománya 30–50 méter, szerkezeti magassága 2,00 méter, és elsősorban közúti hidaknál alkalmazzák, szabványos rendszerekben, előregyártott szerkezetek formájában, a másik az „U” keresztmetszetű hídgerenda. Erre jellemző, hogy a szerkezet nyílástartománya 28–40 méter, kialakítása zárt keretes rendszer. Elsősorban vasúti és gyorsforgalmi közlekedésben alkalmazzák, ahol a torziós merevség és az alakváltozás csillapítása kulcsfontosságú, előnye pedig, hogy azonos teherbíráshoz kevesebb gerendaegység is elegendő.

Az „U” típus előnye az is, hogy a kivitelezési fázisban akár 25%-os költségmegtakarítást is eredményezhet egy 30 méteres híd esetében az acél szerkezetekhez képest.

Nemcsak új termék, hanem teljes technológiai ökoszisztéma is

A projekt nem állt meg a formatervezésnél. A FERROBETON célja az volt, hogy egy teljes körű gyártási és ellenőrzési rendszert is létrehozzon.

  • A vállalat saját műszaki csapata által megtervezett és megépített 1500 tonna feszítőerőre képes gyártósor ma Magyarországon – sőt, Kelet-Európában – is egyedülálló.
  • A gyártósablonokat házon belül alakították ki, és a prototípusokat nemcsak modellezésben, hanem valós terhelési teszteken is igazolták.
  • A terhelési próbákat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (Építőanyagok és Magasépítés, valamint Hidak és Szerkezetek Tanszék) végezte, századmilliméteres pontossággal mérve a lehajlásokat, deformációkat, torziós viselkedést.
A terhelési próbákat a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem végezte
Facebook
Fotó: GINOP hatás

A kísérleti program során szerkezeti könnyűbetont is alkalmaztak. Ez nemcsak a teherbírást optimalizálja, hanem a szállítási és beépítési költségeket is csökkenti, miközben a gerendák 100 éves élettartamát változatlanul biztosítja.

Tervezési útmutató, beruházói támogatás, hazai bevezetés

A fejlesztés nemcsak gyártókapacitásról és új termékekről szól. A FERROBETON tervezési útmutatót is készített az új gerendákhoz, amelyet elérhetővé tett a hazai mérnökök és tervezőirodák számára. A cél, hogy a beruházók – legyen szó állami vagy magánpiaci szereplőkről – már a projekttervezés korai szakaszában alternatív megoldásként választhassák az új típusokat.

Az új gerendák elsődleges megrendelője és felhasználója a magyar állam – az Építési és Közlekedési Minisztérium és a MÁV – lehet, de a FERROBETON tervei között nemzetközi bevezetés is szerepel.

A vállalat saját műszaki csapata által megtervezett és megépített 1500 tonna feszítőerőre képes gyártósor ma Kelet-Európában is egyedülálló
Facebook
Fotó: GINOP hatás

Fenntarthatóság és gazdaságosság

A vasbetonról ritkán beszélünk a fenntarthatóság kapcsán pozitív kontextusban, de a fejlesztésnél ez a szempont is előtérbe került. Az új rendszer:

  • kevesebb anyagfelhasználással ér el azonos vagy nagyobb teljesítményt,
  • csökkenti a helyszíni munkavégzést, ami munkaidő-megtakarítást, kisebb humánerőforrás-kitettséget és gyorsabb ütemezést jelent,
  • emellett kisebb karbonlábnyommal jár, köszönhetően az előregyártásnak és a kisebb szállítási volumennek.

Építőanyag és gondolat

A FERROBETON projektje túlmutat egy innovatív szerkezeti elem piacra hozatalán. Ez a fejlesztés mérnöki szemléletváltás, amely azt szemléleti, hogy a hazai építőipar képes előrelátóan, nemzetközi színvonalon, fenntarthatóan fejleszteni.

A kérdés már csak az, hogy a beruházók mikor ismerik fel: az innováció nemcsak szoftver, hanem szerkezet is lehet. Egy olyan szerkezet, amely generációkon átívelő módon építi a jövőt.

Borítókép: Facebook / b Ginop hatás poszt